Pages

Friday 19 January 2018

Setiap Manusia Ada Malaikat Qarin Dan Jin Qarin

Qarin ialah pendamping, yang mana terdapat dua qarin yang sentiasa berdampingan dengan kita sejak kita lahir hingga kita kembali menemui Allah SWT.

Diriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda;

“Tidak ada seorang pun antara kamu melainkan pasti ada satu qarin daripada jin dan satu qarin daripada malaikat.”
(Hadis Riwayat Ahmad)

Jin Qarin tugasnya membisikkan kejahatan (was-was) kepada manusia dan Malaikat Qarin tugasnya mengajak kita untuk melakukan kebaikan (ilham).

Daripada Abdullah bin Mas’ud, bahawa Rasulullah SAW bersabda;

“Sesungguhnya bagi syaitan ada bisikkan kepada anak Adam dan bagi malaikat ada pula bisikkan. Adapun bisikkan syaitan itu mengajak melakukan kejahatan dan mendustakan kebenaran. Dan adapun bisikkan malaikat ialah mengajak melakukan kebaikan dan menerima kebenaran dengan jujur.

Maka sesiapa yang mendapat bisikkan ini, ketahuilah bahawa itu adalah daripada Allah, maka pujilah Allah. Manakala sesiapa yang mendapat bisikkan satu lagi, maka hendaklah dia berlindung kepada Allah daripada syaitan.”
(Hadis Riwayat at-Tirmidzi dan an-Nasa’i)

Berdoalah selalu kepada Allah agar kita sentiasa diberi ilham untuk melakukan kebaikan. Mohonlah perlindungan daripada-Nya jika bisikkan syaitan datang menghasut ke arah kejahatan.

“Dan katakanlah: “Wahai Tuhanku, aku berlindung kepada-Mu dari hasutan syaitan-syaitan. Dan aku berlindung kepada-Mu, wahai Tuhanku, supaya syaitan-syaitan itu tidak menghampiriku.”
(Surah Al-Mukminuun : Ayat 23)

Begitulah taat para malaikat kepada Allah, tidak pernah lalai dan letih dalam urusan menjaga kita. Mereka juga tidak pernah berjauhan daripada kita. Mereka ada dengan kita, sentiasa mengawasi mengikut kehendak Allah. Sentiasa bersama, tetapi tidak pernah bersua.

Bagaimana untuk merasakan kehadirannya? Hanya iman yang mampu menjawabnya.

Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment