Pages

Sunday 21 January 2018

MULAKAN DENGAN DIRI SENDIRI

Di dalam Al-Quran Allah سبحانه وتعالى mengingatkan kita supaya jagalah diri kamu dan keluarga kamu daripada api neraka.

Dikisahkan suatu kisah yang mana Saidina Abdullah Bin Mas'ud Radhiyallahu'Anhu yang bangun malam. Sebelum beliau menunaikan solat tahajud maka beliau melihat anaknya yang masih kecil yang sedang tidur.

Kemudian, beliau mengatakan "Wahai anakku. Aku beramal ini adalah untuk engkau." Maksudnya "Aku beramal ini untuk mendidik kamu supaya kamu mengikut jejak langkah aku." Apa maksudnya? Kita kalau nak beramal, nak sesuatu yang baik maka kita kena buat dulu.

Bila kita suruh anak kita jangan hisap rokok tapi kita pula pergi hisap rokok. Tak boleh!! Itu tak betul!! Kita suruh anak kita sembahyang jemaah tapi kita tengah sibuk tengok tv lagi. Macam mana? Begitu juga dengan segala perbuatan-perbuatan yang lainnya.

Caranya adalah kita kena bermula dengan diri kita sendiri. Kita suruh solat jemaah maka kita tunjukkan yang kita pun pergi solat jemaah. Kalau kita memberi nasihat perlulah kita cakap dengan penuh hikmah, menunjukkan akhlak yang baik, kita menadah tangan untuk berdoa kepada Allah سبحانه وتعالى maka InshaAllah Allah akan membukakan pintu hati mereka.

Tapi kalau tak dapat juga macam mana? Ingat kamu tidak diberi kuasa untuk memberikan hidayah tetapi Allah سبحانه وتعالى berhak memberikan hidayah kepada sesiapa yang Allah kehendaki. Walaupun jahat macam mana pun seseorang itu. Besar dan banyak mana pun dosa dan kemaksiatan yang pernah seseorang itu lakukan. Tak kira siapa pun dia dulu.

Apabila Allah سبحانه  وتعالى nak berikan kebaikan kepada seseorang, nak berikan pengampunan kepada seseorang, nak berikan hidayah kepada seseorang pasti Allah akan berikan kepada sesiapa yang Allah kehendaki.

USTAZ HANIF HARON

No comments:

Post a Comment