Pages

Sunday 21 January 2018

MENGAMALKAN ILMU DENGAN BERDAKWAH

Ketahuilah orang-orang yang paling pedih seksaannya di hari kiamat nanti adalah orang alim yang Allah tidak memberikan manfaat kepada ilmunya. Ini adalah ancaman kepada orang yang tidak mengamalkan ilmunya. Mengamalkan ilmunya baik itu melalui ibadah mahupun berdakwah.

Berdakwah itu juga termasuk daripada pengamalan ilmu yakni menyampaikan kembali ilmu-ilmunya. Oleh kerana itu, hendaklah orang yang mengetahui ilmu itu menyampaikan kepada orang yang tidak mengetahuinya.

Berkata guru kita Al-Faqih Al-Allamah Al-Habib Zein Bin Ibrahim Bin Sumaith Hafidzohullah "Di zaman sekarang sepantasnya yang mengetahui ilmu itu dialah yang datang. Kenapa? Kerana orang pada zaman sekarang sudah banyak tertipu daripada keduniaan sehingga mereka ini tidak mengetahui mahalnya ilmu, hakikat ilmu yang luar biasa. Sudah tidak ada di dalam hati mereka untuk mencari ilmu." Memang betul Imam Malik Rahimahullah pernah mengatakan "Ilmu itu didatangi bukan mendatangi."

Suatu ketika Khalifah Harun Al-Rasyid ingin menghantar anaknya iaitu Amin dan Ma'mun belajar bersama dengan Imam Malik. Maka Imam Malik Rahimahullah memerintahkan anaknya itu yakni anak kepada Khalifah Harun Al-Rasyid itu untuk datang ke rumahnya Imam Malik.

Maka kedua anak Khalifah Harun Al-Rasyid itu datanglah ke rumah Imam Malik dan bila datang ke rumah Imam Malik, mereka diperintahkan berkhidmat kepada Imam Malik Rahimahullah. Ini anak kepada seorang pemerintah diminta untuk berkhidmat kepada beliau.

Yang mana seorang berkhidmat untuk membersihkan sandal dan seorang lagi berkhidmat untuk mengeluarkan air wudhuk. Ketika itu Imam Malik Rahimahullah memerintahkan kepada anak itu bukannya Imam Malik yang mendatangi mereka tetapi mereka didatangi kepada Imam Malik Rahimahullah.

Sebab itu ilmu itu didatangi bukan mendatangi. Ertinya kamu yang harus mendatangi, mencari ilmu itu bukan ilmu itu datang sendiri.

Akan tetapi, pada zaman sekarang ini berapa ramai manusia yang sudah tertipu dengan dunia, sudah terlena, tertidur dengan kehidupan dunia kerana tidak mengetahui betapa mahalnya ilmu agama maka di zaman sekarang tidak ada salahnya orang-orang yang berilmu turun datang berdakwah.

[HABIB MUHAMMAD RIDHO BEN YAHYA HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment