Pages

Sunday 21 January 2018

Cinta Mencintai Kerana Allah سبحانه وتعالى.

"Alhamdulillah keluarga kita, kumpulan kita, ukhwah kita dibangunkan atas asas yang sangat kuat.

Kalau ukhwah kita tak membawa kita kepada Rasulullah صلى اللَّه عليه وآله وصحبه وسلَّم, maka tidak ada manfaat dan faedah daripada ukhwah ini.
Ukhwah kita kerana Allah سبحانه وتعالى.Tujuan kita daripada ukhwah ini, supaya mendapatkan Syafaat Nabi Muhammad صلى اللَّه عليه وآله وصحبه وسلَّم.

Kalau antara kita ada kelebihan , boleh membawa yang ada kekurangan kepada Rahmat Allah سبحانه وتعالى. Bila ada Ukhwah , yang selamat akan menyelamatkan orang yang tidak selamat.

Sabda Rasulullah صلى اللَّه عليه وآله وصحبه وسلَّم di dalam Hadith Soheeh, Jangan sesekali kamu bersahabat melainkan dengan orang yang Beriman, jangan makan atau memberikan makanan melainkan orang yang Bertaqwa. Kenapa? Sebab makanan kamu akan masuk ke dalam perutnya dan bercampur dengan darah dagingnya.

Jika dia melakukan Ibadah, zikir, Qiamulail kamu akan dapat pahala, sampai bila? Sehingga dia meninggal dunia. Sebab makanan kamu itu telah beri dia kekuatan untuk melakukan perkara perkara yang baik disisi Allah سبحانه وتعالى.

Tetapi kalau bukan orang yang Bertaqwa atau orang Islam yang Fasik, mereka ada kekuatan untuk melakukan perkara yang Allah benci, takut kita tanggung dosa sama.

Nak makan? makanlah dengan orang yang Bertaqwa. Nak beri makanan? berilah kepada orang yang Bertaqwa. Nak ambil makanan? ambillah makanan daripada orang yang Bertaqwa. Kerana ini adalah sunnah sunnah Salafus Soleh. Mereka suka terima makanan daripada pemberian Auliya dan Solehin.

Sebab itu di dalam setiap Majlis Ilmu atau Majlis Zikir mesti menyediakan makanan. Inilah Sunnah Rasulullah صلى اللَّه عليه وآله وصحبه وسلَّم. Bukankah yang biasa datang ke Majlis Ilmu dan Majlis Zikir itu ialah orang yang Bertaqwa? Maka inilah perkara yang akan menjalinkan hubungan Ukhwah yang sangat kuat antara kita dan Solehin .

Sabda Rasulullah صلى اللَّه عليه وآله وصحبه وسلَّم, Ikatan yang paling kuat ialah bersahabat kerana Allah سبحانه وتعالى "

Sheikh Abdullah Bin Muhammad Bin Salim Al Jahaf حفظه اللَّه تعالى

No comments:

Post a Comment