Pages

Sunday 21 January 2018

Kemanisan Iman

"Iman itu adalah dengan dua perkara. Yang pertama iman itu adalah dengan rasa manisnya iman. Yang kedua iman yang tidak disertai dengan rasa manisnya iman. Jadi, Bagaimanakah hendak merasa kemanisan iman? Bagaimana hendak mendapatkan kelazatan iman?"

"Setiap amalan itu adalah mempunyai rasa yang berbeza-beza. Kelazatan yang berbeza-beza. Setiap amalan kita mempunyai kelazatan beribadah yang berbeza-beza. Solat ada kelazatannya yang berbeza, zikir ada kelazatannya yang berbeza, selawat ada kelazatan yang berbeza, istighfar ada kelazatannya yang berbeza-beza. Sepertimana makanan itu ada pelbagai rasa yang berbeza. Begitu juga amalan itu dengan cahaya yang berbeza-beza."

"Makanya, yang wajib itu kita tunaikan kepada Allah swt dan itu adalah sememangnya tanggungjawab kita kepada Allah swt. Untuk kelazatan iman. Kemanisan iman itu tambahan kepada yang wajib kita lakukan untuk kelazatan iman. Nabi Muhammad saw telah memberi formula kepada kita bagaimana untuk mendapatkan kelazatan iman? Segalanya itu adalah berkaitan dengan cinta."

"Bagi mendapatkan kemanisan iman. Formulanya adalah cinta. Semuanya adalah cinta. Yang pertama, cinta kepada Allah dan Rasul-Nya lebih daripada dia mencintai yang lain-lain. Yang kedua, dia cinta kepada seseorang itu bilamana dia mencintai kerana Allah swt. Dia tidak akan mencintai seseorang itu kecuali kerana Allah swt. Yang ketiga, Dia cinta kepada agama islam. Sebagaimana cintanya kepada agama dia benci untuk kembali kepada kekufuran dan juga dia benci daripada dilemparkan kedalam api neraka."

Guru mulia kami. Tasawwuf. Darul muhibbin. Ustaz Iqbal Zain Al-Jauhari.

No comments:

Post a Comment