Pages

Saturday 20 January 2018

8 Pintu-Pintu Syurga Untuk Amalan Terbaik Manusia Ketika Di Dunia.

حديث أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم، قَالَ: مَنْ أَنْفَقَ زَوْجَيْنِ فِي سَبِيلِ اللهِ نُودِيَ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ يَا عَبْدَ اللهِ هذَا خَيْرٌ؛ فَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصَّلاةِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الصَّلاَةِ، وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجِهَادِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الْجِهَادِ، وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصِّيَامِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الرَّيَّانِ، وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصَّدَقَةِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الصَّدَقَةِ. فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ رضي الله عنه: بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي، يَا رَسُولَ اللهِ مَا عَلَي مَنْ دُعِيَ مِنْ تِلْكَ الأَبْوَابِ مِنْ ضَرُورَةٍ، فَهَلْ يُدْعَى أَحَدٌ مِنْ تلْكَ الأَبْوَابِ كُلِّهَا؟ قَالَ: نَعَمْ وَأَرْجُو أَنْ تَكُونَ مِنْهُمْ. أخرجه البخاري ومسلم

Terjemahan:

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Sesiapa yang menafkahkan sepasang hartanya di jalan Allah ia kelak akan diseru dari pintu-pintu syurga:

"Wahai hamba Allah, ini adalah suatu kebaikan (yang disediakan untukmu).:

- Maka sesiapa yang dari kalangan ahli solat akan diseru dari pintu solat.

- Sesiapa yang dari kalangan ahli jihad akan diseru dari pintu jihad.

- Sesiapa yang dari kalangan ahli puasa akan diseru dari pintu rayyan.

- Sesiapa yang dari kalangan ahli sedekah akan diseru dari pintu sedekah”.

Lalu Abu Bakr r.a. berkata: Aku menebusmu dengan bapa dan ibuku ya Rasulullah, tidaklah ada sebarang dharurat ke atas orang yang diseru dari pintu-pintu tersebut (untuk masuk melalui kesemuanya), maka apakah ada orang yang akan diseru dari kesemua pintu-pintu itu?

Jawab baginda: “Ya, dan aku berharap engkau termasuk dari kalangan mereka”.

(HR Bukhari dan Muslim)

Dalam banyak hadis disebut bahawa pintu-pintu syurga itu berjumlah 8 buah pintu, antaranya hadis:

عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: فِي الْجَنَّةِ ثَمَانِيَةُ أَبْوَابٍ فِيهَا بَابٌ يُسَمَّى الرَّيَّانَ لَا يَدْخُلُهُ إِلَّا الصَّائِمُونَ. أخرجه البخاري

Terjemahan: “Dalam syurga itu ada lapan pintu, antaranya satu pintu yang dinamakan rayyan, tidak masuk melaluinya melainkan orang-orang yang berpuasa”.(HR. Bukhari no. 3257)

Empat Pintu-pintu Syurga yang lain adalah :

Pintu Ke 5 Mengerjakan Haji. (mendapat haji mabrur)

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh At-Tabrani daripada Abdullah b. Abas yang bermaksud :” Haji mabrur itu, tidak ada balasan baginya melainkan syurga ”

Pintu Ke 6 iaitu Maafkan Kezaliman.

Dalam riwayat Imam Ahmad, dari Rawh bin ‘Ubadah dari Asy’ats, dari Al-Hasan Al-Bashri secara mursal, “Sesungguhnya Allah memiliki sebuah pintu di syurga, tidaklah yang masuk melaluinya kecuali orang-orang yang memaafkan kezaliman.”.

Termasuk juga orang yang sabar menghadapi dugaan hidup, seperti sakit, kemiskinan, di seksa, di penjara dan menghadapi musibah dan bala bencana. Sabda Rasulullah SAW ini:

“Pada hari kiamat kelak, apabila orang yang sihat melihat orang yang banyak diuji (semasa di dunia dan sabar atas ujian tersebut) mendapat pahala yang banyak, (maka orang yang sihat) sangat berharap agar kulit mereka dikoyak dengan gunting semasa di dunia dahulu,” (Hadis Riwayat Tirmizi.)

Pintu Ke 7 iaitu Pintu Al-Ayman , iaitu pintu orang yang bertawakkal pada Allah yang masuk dalam syurga tanpa hisab dan tanpa siksa.

Golongan yang masuk syurga tanpa hisab :

"...Ketika Rasulullâh Shallallâhu ‘Alaihi Wasallam keluar, mereka memberitahukan hal tersebut kepada baginda. Baginda bersabda: ‘Mereka itu adalah orang yang tidak pernah minta diruqyah, tidak meminta di kay , dan tidak pernah melakukan tathayyur , serta mereka bertawakkal kepada Rabb mereka..." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Pintu Ke 8 iaitu Pintu Zikir

Adapun pintu kelapan adalah Pintu Zikir sebagaimana yang diisyaratkan dalam riwayat Tirmidzi.

Ulasan.

8 Pintu Syurga sudah ada di hadapan kalian, kalian boleh pilih salah satu daripada pintu-pintu tersebut. Jika kalian ada misi dan visi di dalam kerjaya, perniagaan dan kehidupan di dunia. maka lebih penting lagi kalian fokus salah satu pintu yg dominan di dalam amal soleh yang di buat setiap hari.

Untuk layak memasuki salah satu pintu di atas kalian perlu persiapakan amal yg luar biasa bukan amal yg biasa-biasa.

Jika kalian berhajat masuk pintu solat. Maka solat tahajud, sunat rawatib, dhuha, witir, terawih , taubat, istikharah, hajat dan tasbih tidak akan di tinggalkan.

Jika kalian berhajat masuk pintu jihad- maka kalian perlu berjihad dalam dakwah sepenuh masa (untuk muslim dan non muslim), membantu saudara-saudara muslim yg di tindas di seluruh dunia. Dan menyiapkan bekalan untuk para mujahidin.

Jika kalian berhajat masuk rayyan - maka kalian kena berpuasa Ramadan dan semua puasa-puasa sunat, puasa 6 Syawal, Arafah, Asyura, Isnin & Khamis, Puasa Putih dan Puasa Syaaban.

Jika kalian berhajat masuk pintu sedekah - sedekah yg kalian berikan sehingga tangan kiri tak tahu infaq yang di berikan oleh tangan kanan (maksudnya sedekah yg banyak bukan sikit)

Jika kalian berhajat masuk pintu haji pastikan kalian mendapat haji mabrur. Sekali sahaja haji yg kalian dapat samada haji yg wajib atau haji yg sunat haji tersebut mestilah mabrur.

Jika kalian berhajat masuk pintu maafkan kezaliman maka kalian perlu mempunyai sabar yg cukup tinggi , redha dengan qada' dan qadar, tidak mengeluh, tidak merungut dan sentiasa berprasangka baik kepada Allah SWT dan manusia. Dan memaafkan semua manusia.

Jika kalian berhajat masuk pintu Al-Ayyam (pintu orang bertawakal) maka kalian kena bertawakal seperti burung yg keluar pagi dengan perut kosong dan pulang dengan perut kenyang.

Jika kalian berhajat masuk pintu zikir maka lidah kalian tak pernah kering berzikir kepada Allah SWT bukan setakat baca al-Matsurat tetapi lidah kalian berzikir sepenuh masa sehingga tak ada masa nak sembang pasal dunia yg melekakan.

Semuanya atas diri kalian untuk memilih amal terbaik untuk memasuki syurga Allah SWT, tepuk dada tanya IMAN. Selamat beramal semuga berjaya mendapat apa yg kalian hajatkan, insya Allah.

2 comments:

  1. Bermanfaat.........Semoga Allah membalas jasa baik dan amalan tuan...Aamiin
    mohon share ilmu....tabarakallah

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah tkasih atas ilmu yg nermanfaat ini

    ReplyDelete