Pages

Saturday 27 January 2018

MENGUBATI NAFSU DAN MELEPASKAN PAUTAN DUNIA DARI HATI

Duhai Perindu ALLAh

Fitrah insan ada ketakutan dan ada kesedihan,namun ketakutan tersebut menjadi hilang apabila dirinya bersimpuh pd wajah Asma al Hafiz  ( Yang Maha memberi penjagaan) dan al Mukmin( Yang Maha memberi keamanan),pd wajah Asma itulah dia bertawakal apa jua ketakutannya..

Kesedihan menjadi nikmat apabila dirinya bersimpuh pd wajah Ar Arahman. Dia menyakini ALLAH memberi cemeti kesedihan pdnya adalah untuk mengubati nafsu dan melepaskan dunia dan makhluk dari hatinya,Allah hanya mahu dirinya tetap berada dlm pelukanNya.

Justeru itu dia bergembira dengan kesedihan dan tiada mahu melepaskannya walaupun hatinya remuk, dirinya melihat itulah perjalanan sebuah  Cinta menuju ALLAH

Disebalik pedasnya cili  namun tetap disukai lantran disitu ada kenikmatannya ,disitulah terhimpun Jalal(keperkasaan) dan Jamal(keindahan) , kesakitan dan kenikmatan, kesabaran dan kesykuran,begitulah kehidupan jika difahami

Sesungguhnya di sebalik wajah Jalal ada pdnya Wajah Jamal,disebalik wajah Jamal ada padanya wajah Jalal..

Maka fahamilah kenapa para Wali-wali Allah tiada baginya  ketakutan dan kesedihan...

Maka berjalan kita diatas tapak kaki para kekasihNya yg bersayap SABAR dan SYUKUR, yang membawa mereka melepasi langit tujuh melebihi para Malaikat lantaran itulah jalan yang benar dan amat dicintaiNya..

Wallahulam...

Oleh Walid al-Malik

No comments:

Post a Comment