Pages

Friday 19 January 2018

Sedekah Yang Ikhlas Memudahkan Masuk Syurga Dan Di Jauhi Daripada Api Neraka.

Allah SWT. janjikan siapa yang suka bersedekah akan masukkan ke dalam syurga dan merupakan pendinding daripada api neraka, dan amalan ini juga dapat menjinakkan hati kita sekali gus membuang sifat kesombongan yang wujud di dalam diri.

Sabda Nabi SAW. bermaksud: Sesiapa yang sanggup mendinding dirinya daripada api neraka walaupun dengan (bersedekah) separuh buah kurma, maka hendaklah dia lakukan. (Hadis Riwayat Muslim)

Betapa besarnya pahala sedekah sehingga orang yang sedang nazak minta di tangguhkan kematiannya supaya dia dapat bersedekah.

Firman Allah SWT maksudnya, "dan belanjakanlah sebagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: “Ya Rabb-ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang soleh?” dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila telah datang waktu kematiannya. dan Allah Maha Mengenal apa yang kamu kerjakan. (Surah al-Munafiqun(63) ayat 10-11)

Terdapat amal-amal soleh yang boleh memasukkan seseorang ke syurga.

1. Memberi Minum Pada Binatang Kehausan.

Wanita pelacur (melakuakn dosa-dosa besar) di masukkan ke dalam syurga dengan mendapat keampunan daripada Allah SWT kerana memberi minum (sedekah air) kepada seekor anjing kehausan.

Abu Hurairah, Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam bersabda,

أَنَّ امْرَأَةً بَغِيًّا رَأَتْ كَلْبًا فِى يَوْمٍ حَارٍّ يُطِيفُ بِبِئْرٍ قَدْ أَدْلَعَ لِسَانَهُ مِنَ الْعَطَشِ فَنَزَعَتْ لَهُ بِمُوقِهَا فَغُفِرَ لَهَا

“Ada seorang wanita pezina melihat seekor anjing di hari yang panasnya begitu terik. Anjing itu mengelilingi sumur tersebut sambil menjulurkan lidahnya kerana kehausan. Lalu wanita itu melepas sepatunya (lalu menimba air dengannya). Ia pun diampuni kerana amalannya tersebut.” (HR. Muslim no. 2245).

2. Menghalalkan Hutang Termasuk Sedekah Kepada Orang Yang Berhutang,

Nabi SAW bersabda maksudnya, “Sesiapa yang memberi masa kepada orang berhutang yang kesempitan atau menghalalkan hutang itu, Allah akan melindunginya di bawah bayanganNya (perlindungan Arasy).” (HR Muslim no. 7512)

3. Membina Masjid Walaupun Kecil Sumbangannya Mendapat Jaminan Rumah Di Syurga.

Dari Jabir bin ‘Abdillah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

مَنْ بَنَى مَسْجِدًا لِلَّهِ كَمَفْحَصِ قَطَاةٍ أَوْ أَصْغَرَ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيْتًا فِى الْجَنَّةِ

Nabi SAW bersabda yang bermaksud, “Siapa yang membangun masjid kerana Allah walaupun hanya selubang tempat burung bertelur atau lebih kecil, maka Allah bangunkan baginya (rumah) seperti itu pula di syurga.” (HR. Ibnu Majah no. 738. Al-Hafizh Abu Thahir mengatakan bahwa sanad hadits ini sahih)

Mafhash qathaah dalam hadits artinya lubang yang dipakai burung menaruh telurnya dan menderum di tempat tesebut. Dan qathah adalah sejenis burung.

4. Memberi Makan Dan Minum Kepada Anak-anak Yatim Akan Masuk Syurga.

Nabi S.A.W. bersabda yang bermaksud : “Barang siapa yang mengikut-sertakan seorang anak yatim diantara dua orang tua yang muslim, dalam makan dan minumnya, sehingga mencukupinya maka ia pasti masuk syurga.” (Hadis Riwayat Abu Ya'la dan Thabrani, Sahih At Targhib, Al-Albani)

5. Infaq di jalan Allah akan mendapat balasan syurga

Rasulallah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda:

وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصَّدَقَةِ دُعِىَ مِنْ بَابِ الصَّدَقَةِ

“Barangsiapa termasuk orang yang senantiasa bersedekah maka dia akan dipanggil masuk syurga lewat pintu sedekah.” (HR. al-Bukhari dari Abu Hurairah)

Allah SWT berfirman, ”Adapun orang yang memberikan hartanya  di  jalan Allah dan bertakwa dan membenarkan adanya pahala yang terbaik syurga  maka  Kami  kelak  akan menyiapkan baginya jalan yang mudah “.
(Surah Al Lail ayat  5-8)

6. Bersedekah Sehingga Tangan Kirinya Tidak Tahu Apa Yang Di Infaqkan Oleh Tangan Kanannya. Akan Mendapat Perlindungan Arasy.

Dalam sebuah hadis riwayat Abu Hurairah radliyallaahu ‘anhu, Rasulullah SAW bersabda:

“Ada tujuh golongan manusia yang akan mendapat naungan Allah SWT  pada hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya.(salah satu daripadanya-pen) ".....Seseorang yang bersedekah dengan menyembuyikannya hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diinfaqkan oleh tangan kanannya,..." (Hadis Riwayat Bukhari, Hadis no 620)

No comments:

Post a Comment