Imam Ibnu Athaillah As Sakandari berkata;
“Bagaimana dapat dibayangkan bahawa Allah dapat dihijab oleh sesuatu, padahal Allah yang menzahirkan segala sesuatu (azhara kulli syai’in).
Bagaimana dapat dibayangkan bahawa Allah dapat dihijab oleh sesuatu, padahal Dia yang tampak-zahir pada segala sesuatu (zaharo bi kulli syai’in).
Bagaimana dapat dibayangkan bahawa Allah dapat dihijab oleh sesuatu, padahal Dia yang terlihat dalam tiap sesuatu (zaharo fii kulli syai’in).
Bagaimana dapat dibayangkan bahawa Allah dapat dihijab oleh sesuatu, padahal Dia yang tampak pada segala sesuatu (zaharo li kulli syai’in).
Bagaimana akan dapat dibayangkan, bahawa Allah dapat dihijab oleh sesuatu, padahal Dia ada zahir sebelum adanya sesuatu (wa huwa qabla wujuudi kulli syai’in).
Bagaimana dapat dibayangkan bahawa Allah dapat dihijab oleh sesuatu, padahal Dia lebih tampak jelas dari segala sesuatu (adharo min kullisyai’in).
Bagaimana dapat dibayangkan bahawa Allah dapat dihijab oleh sesuatu, padahal Dia yang Esa nan tidak ada di sampingnya sesuatu apa pun (al-Wahidu alladzina laitsa ma’ahu syai’un).
Bagaimana dapat dibayangkan bahawa Allah dapat dihijab oleh sesuatu, padahal Dia lebih dekat kepadamu dari segala sesuatu (aqrabu ilaika min kulli syai’in).
Bagaimana dapat dibayangkan bahawa Allah dapat dihijab oleh sesuatu, padahal seandainya tidak ada Dia, nescaya tidak akan ada segala sesuatu (wa laulaa huu maa kaana wujuudu kullisyai’in).
- Hikam Ibn Athaillah As Sakandari, Al-Hikam (Hikmah 16-23).
No comments:
Post a Comment