Pages

Friday 10 June 2016

Maharaja Frederick Barbarossa I

Pada hari ini di tahun 1190, Maharaja Frederick Barbarossa I iaitu Maharaja kepada Empayar Suci Rom telah mati lemas ketika sedang menuju ke Baitulmaqqdis untuk merampas kembali kota tersebut setelah ia di bebaskan oleh Sultan Salahuddin Al Ayubi rahimahullah.

Pada ketika itu, Frederick merupakan antara manusia paling berkuasa di dunia. Empayarnya merangkumi 14 buah negara moden Eropah kini. Dia mengumpulkan seramai 100 000 orang tentera termasuk 20 000 orang Satria di dalam usaha untuk merampas kota Baitulmaqqdis. Setelah mendengar khabar bahawa Frederick sedang menuju ke Baitulmaqqdis, Sultan Salahuddin berasa risau kerana beliau tahu kekuatannya tidak dapat menandingi kekuatan Frederick lalu beliau sering memohon pertolongan kepada Allah s.w.t.

Allah s.w.t membantu beliau dengan melemaskan Frederick ketika dia cuba menyeberangi Sungai Saleph apabila kudanya tiba - tiba terkejut dan membuatkan dia jatuh ke sungai tersebut. Kematiannya membuatkan majoriti tenteranya patah semangat dan daripada 100 000 yang menyertainnya, hanya 2000 sehingga ke 5000 sahaja yang berjaya sampai ke Sham selebihnya pulang kembali ke Eropah selepas kematiannya.

No comments:

Post a Comment