Pages

Saturday 25 June 2016

Perang Badar al-Kubra siri VI

Nabi SAW memberikan arahan terakhir kepada pasukan Muslimin untuk melakukan serangan balas. Baginda SAW membangkitkan semangat perang dengan sabdanya : " Bangkitlah untuk masuk syurga yang luasnya seluas langit dan bumi."

Maka para pemuda kaum Muslimin yang tidak takut akan mati, saling berlumba untuk mengejar syahid dan mengecap kebahagiaan yang hakiki. Ketika itu Umair ibnu al-Hamman menyahut, " sungguh indah! Sungguh indah! ."
Kemudian Rasulullah SAW bertanya : " Apakah yang mendorongmu berkata demikian ?"
Umair menjawab : " Wahai Rasulullah! Demi Allah!, aku mengatakan demikian kerana aku ingin menjadi penghuninya."
Lalu Baginda SAW berkata : " kamu akan termasuk dalam kalangan orang yang akan menghuninya."

Kemudian Umair mengeluarkan bekalan kurma dari dalam sakunya. Setelah makan beberapa biji kurma, dia pun berkata : " Kalaulah aku hidup sampai menghabiskan semua kurma ini, ia adalah terlalu lama." Lantas dia membuang semua sisa kurmanya dan maju menyerang musuh sehingga ia gugur syahid.

Demikian pula Rasulullah SAW apabila ditanyai Auf Ibnu al-Harith : " Wahai Rasulullah ! Apakah yang membuatkan Allah berbahagia terhadap hamba-hamba-Nya."
Baginda SAW menjawab : " Dia terjun di tengah-tengah musuh dalam keadaan terbuka dan mencabut baju besi yang ada pada dirinya."
Kemudian Auf Ibnu al-Harith pun melemparkan baju besinya lalu mengambil pedangnya dan memerangi musuh sehingga beliau gugur syahid.

Apabila pasukan Muslimin menerima perintah untuk menyerang, maka saat itu jugalah semangat mereka sentiasa berkobar-kobar. Mereka melakukan serangan hebat terhadap tentera musyrikin. Mereka berjaya membelah barisan dan memenggal leher musuh mereka. Semangat mereka semakin memuncak apabila melihat Rasulullah SAW bangkit mengenakan pakaian besi lalu berkata dengan lantang : " Golongan itu pasti akan dikalahkan dan mereka akan berundur!!."
Kaum muslimin pun berperang dengan bermati-matian. Malah mereka turut dibantu oleh tentera yang terdiri dari kalangan para Malaikat...

Bersambung ..... Para Malaikat Turut Serta Dalam Perang Badar , Iblis melarikan diri dlm pertempuran dan pemenggalan kepala Abu Jahal.

No comments:

Post a Comment