Pages

Sunday 1 July 2012

EURO 2012: Sepanyol Belasah Itali, 4 – 0

Skuad bola sepak Sepanyol muncul juara EURO 2012 dan mengekalkan kejuaraan UEFA Euro yang disandangnya pada tahun 2008 apabila memalukan Itali dengan jaringan terbesar dalam sejarah kejohanan, 4 – 0, di Stadium Olimpik, Kiev, Ukraine awal pagi tadi.
Jaring gol mula menggegar perlawanan akhir itu apabila penyerang pasukan juara bertahan itu, David Silva, menanduk masuk bola ke gawang Itali pada minit ke-14, hasil hantaran sukar dari rakan sepasukannya, Cesc Fábregas.
Kesengsaraan skuad Azzurri bertambah apabila pemain pertahanan Sepanyol, Jordi Alba merembat kencang menghasilkan jaringan kedua pada minit ke-41 menewaskan penjaga gol Itali, Gianluigi Buffon, hasil lorongan cantik pemain tengah serba boleh, Xavi Hernandez.
Keputusan kekal 2 – 0 sehingga tamat separuh masa pertama.
Itali terpaksa bermain dengan 10 orang pemain apabila pemain tengahnya, Thiaggo Motta, yang masuk sebagai pemain gantian terakhir bagi pasukan Itali mengalami kecedaraan serius dan tidak mampu meneruskan permainan.
Penyerang sensasi Sepanyol, Fernando Torres yang masuk menggantikan Fábregas pada separuh masa kedua kemudiannya berjaya meratah skuad bimbingan Vicente Del Bosque dengan gol ketiga perlawanan pada minit ke-82.



PEMAIN Sepanyol David Silva (tengah) cuba dikawal pemain Itali, Andrea Pirlo (kanan) dan Leonardo Bonucci pada perlawanan final Euro 2012 di Stadium Olimpik, sebentar tadi.. David Silva berjaya menjaringkan gol awal pada minit ke-14. Penyandang juara, Sepanyol berjaya mengalahkan Itali dengan keputusan 4-0. - Foto EPA


Melengkapkan kemenangan bergaya, penyerang Sepanyol Juan Sebastian Mata melengkapkan pesta gol espaniola dengan menguis masuk gol keempat negaranya hasil umpanan taktikal menarik dari Torres, pada minit ke-88.

Kemenangan Sepanyol kali ini merupakan kali ketiga negara itu menjulang piala berprestij itu di mana
mereka pernah memenangi UERO 1964 dan EURO
2008, sebelum ini.
KIEV: Pemain Sepanyol, Fernando Torres meraikan kemenangan kejohanan Euro 2012 bersama anaknya, Nora di Olympic Stadium. FOTO Reuters.

sumber artikal : Mynewshub.my


No comments:

Post a Comment