Pages

Thursday 16 August 2012

DARI HAL KEMATIAN ( 2 )

Sambung Baginda SAW seterusnya : "Jika ia seseorang yang jahat yang hatinya bergantung sangat kepada dunia dan terputus hubungannya dengan akhirat.maka datang pula Malaikat Maut ( ketika saat matinya ) lalu duduk dikepalanya seraya berkata : " Keluarlah engkau wahai jiwa yang kotor! keluarlah dengan mendapat kemarahan dan kemurkaan Allah Taala.

Lalu turunlah Malaikat yang berwajah hitam membawa bersama-samanya pakaian berbulu dari Neraka. Apabila malaikat itu mencabut nyawanya mereka pun beredar dari situ,tiada membiarkan nyawa itu di dalam tangannya walau sekelip matapun. Dan ketika keluarnya nyawa itu nia dalam keadaan hancur dan terputus-putus urat-uratnya laksana daging yang pecah berkecai dicucuk besi bakar di atas api,lalu diletakkan pula ke atas bulu yang basah. Nyawa itu di ambil dari Malaikat seperti bangkai baunya.Setiap dibawa lalu di hadapan penghuni-penghuni antara langit dan bumi,mereka bertanya : " Apa roh yang berbau busuk ini ? " Jawab mereka : " Inilah roh si fulan." lalu ia dipanggil dengan nama yang amat buruk dan dibawa hingga sampai ke langit.

Para Malaikat lalu berkata : " Kembalikanlah ia ke bumi,kerana ( kata Tuhan ) " Aku telah menjanjikan bahawa Aku telah menjadikannya dari tanah,dan kepada tanah pula ia akan Aku kembalikan dan daripada  tanah akan Aku keluarkan mereka sekali lagi." Maka ia pun dilemparkan dari atas langit terhempas ke bawah. Baginda lalu membaca firman Allah yang maksudnya seperti berikut :

" Barang siapa yang menyekutukan Allah maka seolah-olahnya ia telah terjun dari atas langit,lalu disambar oleh burung atau dihumban oleh angin ke tempat yang jauh." ( Al- Haj : 31 ).

Sabda Baginda seterusnya : " Dia pun di bawa pulang ke bumi dan dikembalikan rohnya.Kemudian dia didatangi dua Malaikat yang mengherdiknya dengan keras dan kasar serta mengejutkannya sambil bertanya :
"Siapa Tuhanmu ?
"Apa agamamu ?"
Lalu dijawab : " Aku tidak tahu !".
Kemudian Malaikat itu bertanya lagi : " Apa katamu terhadap orang yang diutuskan kepadamu itu ?
Dia bukan sahaja tidak boleh menjawan malahan tidak dapat menyebut namanya. Lalu kedua Malaikat itu mengingatkannya : " Muhammad !"
Maka dijawabnya :"aku tidak tahu ! Aku pernah mendengar orang menyebutnya,maka saya pun menyebut sama."
Maka dikatakan kepadanya : " Engkau tidak akan tahu !"
Lalu dihimpit di dalam kuburnya sehingga bercerai berailah tulang-tulangnya,dan dirupakan amalannya sebagai rupa seorang lelaki yang hodoh dan berbau busuk serta berpakaian serba kotor,lalu ia berkata kepadanya : " Rasakanlah siksa Allah Taala dan kutukannya"

Maka ia bertanya : Siapakah gerangan engkau ? Wajahmu penuh celaka." Maka dijawabnya : " Akulah amalanmu yang keji. Demi Allah sememangnya engkau orang yang amat lambat membuat taat kepada Allah Taala,tetapi cepat membuat maksiat."


Seterusnya Baginda SAW bersabda : " Maka dikirimkannya Malaikat yang pekak dan bisu yang masing-masing memegang penokol besi,jika dipukulkan penokol besi itu ke gunung nescaya hancur luluhlah gunung menjadi debu. Maka Malaikat itu pun memukul orang itu dengan penukul besi tadi,yang di dengar seluruh makhluk Allah Taala, kecuali manusia dan jin sahaja. Lalu dikatakan kepadanya : Bentangkanlah untuknya dua keping papan dari neraka,serta bukakanlah baginya suatu pintu ke NERAKA."

Firman Allah Taala yang bermaksud : 
" Katakanlah bahawasanya kematian itu yang kamu lari darinya,
sesungguhnya ia pasti akan menemui kamu . " ...........Al- Ju'ah : 8.

No comments:

Post a Comment