Pages

Sunday 24 December 2017

Makna Bidaah

Soalan : Apakah yang dikatakan bidaah?

Jawapan TGSN : Bidaah adalah suatu perkara baru. Bidaah bukanlah suatu hukum. Sebagaimana kita maklum hukum ada lima iaitu Wajib, haram, sunat, harus dan makruh. Kerana itu, suatu perkara baru hendaklah ditimbang pd neraca hukum yg lima ini. Adakah ia wajib atau sunat atau haram atau makruh atau harus. Dari situ juga, lahirnya istilah bidaah hasanah dan bidaah qabihah (buruk/keji). Bidaah hasanah ialah yg selari dgn pedoman hukum. Sementara bidaah qabihah adalah yg bercanggah dgn garis panduan agama.
Dua istilah ini timbul krn ada perkara baru yg dilakukan oleh para sahabat r. Anhum. Apabila perkara ini dirujuk kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم baginda tidak melarang malah memujinya. Contohnya ketika Rasulullah صلى الله عليه وسلم mengimami Solat maghrib dan membaca سَمِعَ اللهُ لِمَن حَمِدَه ketika iktidal, para sahabat membaca doa yg tidak pernah diajar oleh Rasulullah iaitu : رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ، حَمْدًا كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ : maksudnya, Wahai Tuhan kami, segala puji bagi MU, dengan pujian yang melimpah ruah, agung dan penuh keberkatan padanya. Kemudian Rasulullah bertanya : "Siapakah yang telah membaca pujian tersebut? Lalu Baginda bersabda :" Sesungguhnya aku telah melihat 30 lebih malaikat datang berebut rebut antara mereka, siapakah yang paling awal mencatat pahala pujian tersebut. "

Ada juga perkara baru yang Nabi larang. Contohnya ada sahabat yg tidak mahu berkahwin, ada yg mahu berpuasa dan tidak berbuka dan ada yg berkata akan bertahajud sepanjang masa. Segala amalan ini tidak disuruh oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Contoh lain, seorang sahabat yg setiap kali solat dia akan baca surah al ikhlas. Apabila ditanya oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلم, beliau menjawab surah al ikhlas ini menerangkan sifat Ar Rahman. Dia amat suka membacanya. Lalu Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda : "Kesukaanmu kepada surah itu akan memasukkan kamu ke dalam syurga."

Berdasarkan dalil dalil inilah para Ulama termasuk Sulthon al-Ulama, Imam 'Izzuddin Ibnu Abdissalam membahagikan bidaah kepada lima bahagian iaitu bidaah wajib, bidaah sunat, bidaah haram, bidaah makruh dan bidaah harus.
Adakah Imam Izzuddin, Imam An Nawawi, Imam Ibn Hajar Al-Asqalani dan beribu ribu Ulama daripada salaf dan khalaf tidak faham tentang bidaah ini?
Adakah zaman moden ini orang mula faham tentang bidaah? Untuk diberi gelaran Muhaddith pun belum layak lagi. Hal ini kerana saya (Tuan Guru) membaca kitab Mustholah al-Hadis. Jika seseorang belum membaca, mempelajari dan menulis 20ribu (20,000) buah hadith dengan sanad dan matannya, belum layak digelar Ulama Hadith.
Jika dibicarakan tentang kewarakan, khasyyah, tasawuf dan ibadah seseorang Ulama, pasti kita jauh ketinggalan.
Ada ulama Salaf yang beribadah sepanjang malam. Ada yang menangis setiap malam sehingga timbul dua garisan di bawah mata (seperti laluan air mata). Ada pula yang mengkhatamkan Al Quran setiap hari.

Petikan : Q & A bersama Syeikh Nuruddin Marbu ALBanjari ALMakki
Susunan Al Fadhil Ustaz Muhadir Hj Joll

No comments:

Post a Comment