Pages

Thursday 28 December 2017

Kelebihan Hari Juma'at

Terjemahan kepada bahasa melayu rumi

Riwayat daripada Sulaiman رضى الله عنه katanya, Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda "Adakah kamu ketahui kenapa dinamakan dengan Hari Juma'at?" Jawabku "Tiadaku tahu". Sabdanya صلى الله عليه وسلم "Kerana dihimpunkan padanya bapa kamu iaitu Nabi Adam".

Kata setengah ulama iaitu berhimpunan jasad Nabi Adam dengan rohnya setelah 40 tahun. Kata qil, kerana berjumpa Nabi Adam dengan Siti Hawa setelah berpisah dalam waktu yg panjang.

Kata qil, kerana berhimpun ahli negeri dan ahli dusun (Mujahirin dan Ansar) padanya. Kata qil, kerana terjadinya hari kiamat padanya iaitu يوم الجمع. Firman Allah Taala ertinya "Pada hari menghimpunkan Ia akan kamu bagi hari menghimpunkan" menyebutkan dia oleh Syeikh Abdul Qadir Al Jailani.

Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم "Sesungguhnya aku menyukakan kamu dengan 3 kesukaan yg telah mengkhabarkan aku oleh Jibril padaku". Sembah sahabat "Khabarkan olehmu akan kami". Sabdanya "Telah menyukakan aku oleh Jibril dengan 70000 hamba dimerdekakan oleh Allah Taala daripada api neraka pada tiap-tiap malam Juma'at. Dan menyukakan aku dengan 99 tilik yg menilik Allah Taala dengannya kepada umatku pada tiap-tiap malam Juma'at, barangsiapa menilik akan dia oleh Allah Taala nescaya tiada diseksakan dia dan tiap-tiap amal yg dikerjakan oleh manusia pada hari Juma'at, dituliskan baginya 70 kebajikan".

Kata Syeikh Abdul Qadir As Sakilani didalam Kitab Ghoniyyah, telah merojihkan oleh jemaah daripada ulama akan kelebihan malam Juma'at atas malam Lailatul Qadr kerana ia berulang-ulang. Maka pahalanya amat banyak, demikian yg diriwayatkan daripada Imam Ahmad.

Kata Saiyyidina Umar رضى الله عنه bersabda Nabi صلى الله عليه وسلم "Wahai Umar, lazimkan olehmu dengan solat Juma'at. Maka bahawasanya ia merubahkan segala dosanya seperti merubahkan seseorang akan tanah daripada rumahnya. Wahai Umar, tiada daripada hamba lelaki yg mandi pada hari Juma'at untuk Solat Juma'at melainkan keluar daripadanya dosa seperti hari yg diberanakkan oleh ibunya".

"Wahai Umar, tiada daripada seorang hamba yg keluar daripada rumahnya untuk Solat Juma'at melainkan naik saksi tiap-tiap batu dan tanah dan bumi yg dia berjalan atasnya dengan mengucap istighfar baginya. Wahai Umar, tiada daripada seorang lelaki yg memakai kain dan keluar dia untuk Solat Juma'at melainkan Allah melihat kepadanya dengan pandangan Rahmat dan ditunaikan baginya tiap-tiap hajat yg dia berkehendak akannya daripada pekerjaan dunia dan akhiratnya.

Wahai Umar, bahawasanya Allah Taala menurunkan MalaikatNya pada Hari Juma'at ke dunia, maka berjalan mereka itu pada suatu negeri dunia hingga dikumandangkan azan oleh muazzin, maka apabila dikumandangkan azan, bersegeralah Malaikat kepada masjid. Maka masuk mereka itu daripada beberapa pintu masjid dan menunggu mereka itu akan orang yg masuk padanya sebelum azan.

Maka apabila Malaikat melihat akan orang yg rukuk atau sujud, berkata mereka itu اللهم اعف عنهو تقبل منه yg beerti Hai Tuhanku, maafkan olehMu daripadanya dan terimalah darinya. Lalu berhenti mereka itu pada pintu masjid dan mengira mereka itu akan orang yg masuk dan berjabat tangan mereka itu akannya dan mengucap istighfar mereka itu baginya.

Maka apabila berdiri khatib atas mimbar, duduk mereka itu antara beberapa saf, maka melihat kepada muka segala makhluk dan mengucap istighfar bagi sekaliannya. Maka apabila masuk makhluk kepada Solat Juma'at, lalu masuk mereka itu sertanya sampai dapat mereka itu berkat Juma'at.

Maka apabila imam memberi salam dan berdoa, maka mengucap آمين mereka itu didalam jumlah perhimpunan orang yg banyak. Maka diampuni bagi mereka itu dengan berkat Malaikat. Maka apabila berpaling mereka itu daripada tempat solat, dilipat oleh segala Malaikat akan suratan catatan amal daripada pahala Solat Juma'at mereka dan tasbih dan istighfarnya.

Kemudian naik segala Malaikat dengan catatan amal ke langit hingga berhenti mereka dibawah Arasy, maka berkata mereka itu "Wahai Tuhanku, inilah Solat Juma'at pada negeri itu. Maka firman Allah Taala, pergi oleh kamu dengan Solat itu kepada Jibril dan kata olehmu baginya, Allah سبحانه وتعالى menyuruh aku bahawa engkau pergi dengan Solat ini kepada khazanah itu yg ada padanya demikian jemaah itu.

Maka dibawa pergi dengannya oleh Jibril kepada khazanah itu pada hal ia didalam materinya hingga hari kiamat".

والله اعلم

كتاب جوهر الموهوب ومنبهة القلوب ٤٩
الشيخ على بن عبدالرحمن الكلنتانى

No comments:

Post a Comment