Pages

Thursday 28 December 2017

Kelebihan Jumaat Dan Malamnya

Terjemahan kepada bahasa melayu rumi

Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم "Barangsiapa mati pada hari Jumaat atau pada malamnya diangkatkan daripada dia akan seksa kuburnya".

Kata Imam Al Ghazali didalam Ihya', sabda Nabi صلى الله عليه وسلم "Barangsiapa mati pada hari Jumaat atau pada malamnya, dituliskan Allah Taala atasnya pahala syahid dan dipelihara akan dia daripada fitnah kubur iaitu soal Munkar dan Nakir dan lainnya".

Diambil daripada Kitab Durus Tsamin (Syeikh Daud Al Fathoni) makna malam Jumaat itu daripada gelincir matahari pada hari Khamis dan habis hari Jumaat dengan masuk matahari hari itu dan jika ditamamkan pada malam Sabtu sekalipun. انتهى

Adapun himpit kubur iaitu tiada lepas seorang daripadanya dan jikalau mayyit itu soleh sekalipun.

Daripada RasuluLlah صلى الله عليه وسلم sabdanya "Ini mayyit yg bergerak arasy baginya dan dibukakan baginya beberapa pintu langit iaitu Sayyidina Sa'ad Bin Muaz bergerak arasy sebab suka dengan rohnya dan telah hadir 70000 malaikat sesungguhnya dipelukkan dia oleh kubur kemudian dibukakan dia daripadanya" Riwayat daripada Saiyyidatina A'esyah.

Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم "Bagi kubur itu ada himpitnya dan jikalau ada seorang yg selamat darinya, nescaya selamatlah Sa'ad anak Muaz".

Demikian juga kanak kanak tidak lepas daripada himpit kubur. Riwayat dari At Thobari, daripada Abi Ayyub bahawasanya kanak kanak yg ditanamkan maka sabda RasuluLlah صلى الله عليه وسلم "Jikalau lepas seorang daripada himpit kubur nescaya lepas kanak kanak ini daripadanya tetapi himpit kubur bagi kanak kanak itu seperti peluk ibu akan anaknya yg dikasihi. Adapun yg lain daripadanya iaitu ahli maksiat, dihimpit akannya hingga berselisih tulang rusuknya".

Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم "Barangsiapa membaca Surah Al Ikhlas semasa sakit hendak mati 100 kali, nescaya selamat dia dari fitnah kubur dan daripada himpit kubur dan dan ditanggung akan dia oleh malaikat pada hari kiamat dengan tangannya hingga lalu dia atas Sirot menuju Syurga".

كتاب جوهرة الموهون ومنبهة القلوب
الشيخ على بن عبدالرحمن الكلنتانى

No comments:

Post a Comment