Pages

Thursday 28 December 2017

Kelebihan Zikir Selepas Solat Juma'at

Terjemahan kepada bahasa melayu rumi

(Rujuk kurungan bewarna merah)

Faedah yg diriwayatkan daripada Saiyyidina Anas رضى الله عنه daripada Nabi صلى الله عليه وسلم :
"Barangsiapa membaca Surah Al Fatihah 7 kali dan Surah Al Ikhlas (قل هوالله أحد) 7 kali dan Surah Al Falaq (قل أعوذبر الفلق) 7 kali dan Surah An Nas (قل أعوذبر الناس) 7 kali selepas memberi salam Solat Juma'at sebelum mengubahkan kedudukan kaki iaitu kedudukan kaki seperti duduk tahiyyat akhir dan sebelum berkata-kata nescaya diampunkan Allah Taala baginya akan dosa yg terdahulu dan dosa yg kemudian serta dikurniakan pahala sebanyak orang yg beriman dengan Allah dan dengan hari akhirat".

Dan pada satu riwayat yg lain iaitu "Dipeliharakan dia oleh Allah Taala akan agamanya dan dunianya dan keluarganya dan anaknya".

Kata Ibn Mas'ud رضى الله عنه :
"Barangsiapa membaca doa ini setelah membaca Surah Fatihah dan Al Ikhlas dan Al Falaq dan An Nas sebanyak 7 kali setiap satunya, nescaya dimuliakan Allah Taala akan dia dan direzekikan daripada sebanyak yg tidak dapat dikirakan. اللهم إنى أسألك يا غنى يا حميد يا مبدى يا معيد يا رحيم يا ودود أغننى بفضلك عمن سواك وبحلالك عن حرامك".

Kata Abu Thalib Al Muski :
"Sunat dibaca doa ini setelah Solat Juma'at sebanyak 4 kali iaitu
يا غنى يا حميد يا مبدى يا معيد يا رحيم ياودود أغننى بحلالك عن حرامك وبطاعتك عن معصيتك وبفضلك عمن سواك".
Kata Syeikh Syarqawi, telah menyebut akan demikian itu oleh Ibn Hajar dan Khatib Syeikh Hafni bahawa doa ini datang pada hadith yg sahih daripada Nabi صلى الله عليه وسلم.

Dan daripada Saiyyidina Anas رضى الله عنه :
"Barangsiapa membaca pada hari Juma'at 70 kali akan doa ini nescaya dikayakan Allah Taala atasnya iaitu اللهم اغننى بفضلك عمن سواك وبحلالك عن حرامك".

Dan daripada Abdul Wahab Al Asy'ari نفعنا الله به :
"Barangsiapa mengekalkan atas membaca 2 bait ini pada tiap-tiap hari Juma'at, nescaya mati ia atas Islam daripada ketiadaan syak.
♡ إلهى لست للفردوس أهلا
ولا أقوى على نار الجحيم
♡ فهب لى توبة واغفر ذنوبى
فانك غافر الذنب العظيم
Dan kata setengah mereka itu dibacakan 5 kali selepas Solat Juma'at". انتهى

كتاب جوهر الموهوب ومنبهة القلوب ٥٣-٥٤
الشيخ على بن عبدالرحمن الكلنتانى

Siri sebelumnya :  Kelebihan Jumaat Dan Malamnya

No comments:

Post a Comment