Pages

Saturday 19 December 2015

Penuntut ilmu

"Majlis ilmu adalah majlis turunnya rahmat dan keberkatan daripada Allah سبحانه وتعالى. Mereka yang hadir kedalam majlis ilmu ada tiga jenis daripada mereka. Yang pertama, Hadir dan memenuhkan ruang ruang kosong yg berada di hadapan. Orang orang sebegini adalah orang orang yang mahu dekat dengan Allah سبحانه وتعالى. Dan Allah juga mahu mendekati dengan orang orang yang mahu mendekati-Nya."

"Yang kedua, Hadir akan tetapi duduk di belakang belakang. Orang orang sebegini tidak mahu duduk hampir kepada Allah سبحانه وتعالى, maka Allah juga akan menjauhi daripada mereka. Dan yang ketiga, adalah Mereka nampak daripada jauh, ada satu masjid atau tempat itu penuh dengan orang."

"Dan Mereka tahu mailis itu majlis ilmu, akan tetapi kerana ramai, dia berlalu pergi daripada majlis ilmu tersebut tanpa duduk berhenti seketika dalam majlis tersebut. Dia meninggalkan majlis tersebut. Alangkah ruginya. Kelebihan majlis majlis sebegini adalah kerana Malaikat yang ditugaskan oleh Allah سبحانه وتعالى. untuk mencari majlis-majlis sebegini di dunia."

"Malaikat tersebut meminta kepada Allah سبحانه وتعالى untuk mengampuni dosa-dosa kepada mereka yang hadir didalam majlis sebegini. Rasulullah ﷺ banyak berpesan kepada umatnya. Rasulullah ﷺ meminta empat perkara daripada kita."

"Yang pertama, Jadilah kamu orang yang mencari ilmu, berilmu. Seseorang itu jika ia hendak mendapat kasih sayang Allah سبحانه وتعالى dan Rasulullah ﷺ hendaklah ia mencari ilmu, kerana hanya orang yang mempunyai ilmu sahaja yang dapat mengenal Allah dan Rasulullah ﷺ. Dengan cara ini, untuk kita meraih kasih sayang Allah سبحانه وتعالى dan Rasulullah."

"Apabila seseorang itu sudah mendapatkan sesuatu ilmu pasti ia akan merasakan tidak mencukupi dengan ilmunya, Oleh kerana itu, Allah سبحانه وتعالى menyuruh kita berdoa untuk mendapat 'Tambahan Ilmu."

"Dan yang kedua, Jadilah kamu orang yang "Belajar Ilmu." "Barangsiapa yang Allah سبحانه وتعالى bagi waktu muda kepadanya, tetapi ia tidak belajar ilmu agama maka angkatlah empat kali takbir Solat jenazah kepadanya."

"Jika seseorang itu jika ia tidak belajar ilmu maka automatik "Taqwa" takkan ada didalam dirinya." Kata Al-Imam As-Syafie رحمه الله تعالى. Orang yang belajar mencari ilmu akan timbul didalam hatinya 'Al-Hashyah' ia ini rasa takut kepada Allah s.w.t.

"Dan yang ketiga, kalau Tidak boleh "Belajar Ilmu" jadilah orang yang "Mendengar kepada Ilmu." Menjadi pendengar ilmu pun adalah salah satu cara untuk mendapatkan ilmu. Jika ia hanya dapat menjadi pendengar ilmu sahaja, itu pun sudah mencukupi untuk ia mendapat keberkatan daripada Allah سبحانه وتعالى."

"Yang keempat, Menjadi 'Pencinta' kepada tiga perkara diatas. Dan Ilmu itu ibarat mangsa, maka jika mendapatnya hendaklah mengikatnya dengan belajar, mencari dan mencatitnya." Kata Al-Imam Syafie رحمه الله تعالى."

"Dan Rasulullah ﷺ larang kita untuk menjadi orang yang kelima ini. Yakni kamu menjadi pembenci kepada perkara-perkara diatas. Membenci ilmu, orang berilmu dan ulama. Moga-moga Allah سبحانه وتعالى menjauhi kita daripada sifat yang kelima ini."

Daripada Sayyidil Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid.

No comments:

Post a Comment