Pages

Saturday 19 December 2015

Orang Yang Soleh;

"Takkan malang seseorang itu mereka yang duduk bersama dengan orang-orang Soleh. Dia datang membawa hujanan dosa, datang pun bukan berhajat untuk menghadiri Majlis itu. Tetapi kerana duduk ditempat orang-orang Soleh, yang berdzikr kepada Allah سبحانه وتعالى."

"Keberkatan duduk sahaja bersama dengan mereka, mendapatkan Pengampunan daripada Allah سبحانه وتعالى. Apatah lagi orang yang melazimkan diri untuk belajar kepada mereka, apatah lagi orang yang berkhidmat kepada mereka, apatah lagi orang-orang yang mahu mengambil 'ilmu daripada mereka, untuk azam menjadi orang yang Soleh seperti mereka."

"Maka mereka itu adalah orang-orang yang mendapatkan khabar gembira daripada Allah سبحانه وتعالى. Bilamana duduk bersama orang-orang soleh itu akan mendapatkan Pengampunan daripada Allah سبحانه وتعالى, itu didunia. Ada satu kisah, seseorang yang telah meninggal dunia. Dia banyak melakukan dosa dan baru azam untuk bertaubat."

"Allah سبحانه وتعالى menurunkan Malaikat untuk menentukan sesiapakah yang berhak untuk membawa ruh seorang hamba itu yang ada azam hendak bertaubat, tetapi belum beramal. Belum lagi beramal, hanya keazaman untuk bertaubat kepada Allah سبحانه وتعالى."

"Maka Malaikat yang diturunkan oleh Allah سبحانه وتعالى, Mengukur tempat meninggalnya orang itu. Adakah dia lebih dekat kepada negeri mana, kalau lebih dekat kepada negeri orang-orang yg jahat, maka dibawa oleh Malaikat Azab, kalau lebih dekat kepada negeri orang-orang yang soleh, maka dibawa oleh Malaikat Rahmat."

"Setelah diukur dengan teliti, Maka ternyata kedudukannya lebih hampir kepada negeri orang-orang soleh. Maka diperintahkan oleh Allah سبحانه وتعالى untuk memasukkannya kedalam syurga. Yang menyebabkan seseorang hamba tadi itu dibawa oleh Malaikat Rahmat kedalam Syurga Allah سبحانه وتعالى itu hanya satu sebab sahaja."

"Dekat tanahnya tempat dia meninggal dunia dengan negeri orang-orang yg Soleh. Tanahnya yang membawa berkah, apatah lagi orangnya, apatah lagi tutur katanya, apatah lagi tulisannya, apatah lagi mendengar kisahnya. Dan bukankah kesemua itu adalah berkat yg akan didapati bagi sesiapa yang mahu untuk mendengar kisah-kisah para Solihin?"

Daripada Sayyidil Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid.

No comments:

Post a Comment