Pages

Wednesday 2 December 2015

Muhasabah Diri

"Marilah kita sama-sama muhasabah didalam diri kita. Kita kembali kepada ajaran islam yang sebenarnya dalam kehidupan kita yang mana kita berusaha istiqamah didalam beramal dengan ilmu yang kita pelajari. Agar kita dapat tingkatan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah سبحانه وتعالى hari demi hari sehingga ke akhir hayat kita."

"Dan Kita perlulah bersedia di setiap waktu di dalam kehidupan kita di dunia ini. Sebagaimana Allah سبحانه وتعالى rahsiakan Lailatur Qadr pada bulan ramadhan walaupun dah diperkecilkan skopnya di dalam riwayat-riwayat yang mengatakan; "Sepuluh malam yang terakhir". Dikecilkan lagi dengan mengatakan; "Pada malam yang ganjil."

"Akan tetapi tak mustahil ianya berlaku di awal ramadhab, tak mustahil ianya berlaku di tengah ramadhan. Kenapa Allah سبحانه وتعالى rahsiakan? Supaya kita nak isi setiap hari dan waktu kita dalam bulan ramadhan itu tidak disia-siakan sebab mungkin malam itu adalah malam Lailatul Qadr."

"Begitu jugalah Allah سبحانه وتعالى rahsiakan Yaumul Qiyamah. Kenapa? Supaya kita berusaha pada setiap waktu untuk bersiap-sedia melalui kepada Yaumul Qiyamah. Kalaupun Yaumul Qiyamah yang besar itu belum berlaku lagi tapi kita pasti akan melalui Qiyamah kita sendiri iaitu kematian."

"Kematian itu juga dirahsiakan oleh Allah سبحانه وتعالى supaya kita bersedia pada setiap waktu, pada bila-bila masa untuk kita kembali kepada Allah سبحانه وتعالى.Itu yang dimaksudkan kenapa Allah rahsiakan kerana Allah سبحانه وتعالى nak kita memenuhi setiap waktu kita, setiap masa kita, setiap umur kita untuk kita bersedia menemui kematian."

"Kata Nabi Muhamad ﷺ; "Orang yang bijak itu adalah orang yang mana dia sentiasa muhasabah dirinya dan melakukan amal persiapan untuk setelah matinya." Itu orang yang bijak. Orang yang tak bijak itu apa? Kata Nabi ﷺ "; Orang yang tak bijak itu adalah orang yang mengikut hawa nafsunya tetapi dia banyak angan-angannya."

"Dia suka ikut hawa nafsunya tak kisahlah bila dia nak mati, tak kisahlah bila nak kiamat, dia hidup ikut suka hati dia nak buat apa tapi dia menaruh harapan yang mana harapannya itu hanyalah harapan kosong. Harapan tanpa usaha. Harapan yang mana angan-angan. Harapan untuk dapat rahmat Allah tapi dia tak berusaha, dia tak beramal untuk mendapatkan rahmat Allah."

"Berangan-angan untuk mendapatkan pengampunan tapi dia tak pun bertaubat, tak pun cari tempat yang ada kurniaan pengampunan seperti majlis ilmu, majlis zikir. Dia inginkan semua itu tapi dia tak ikut bahkan dia mengikut nafsunya panjang angan-angannya; "Nanti aku bertaubat, nanti aku berubah, nanti aku beramal, nanti nanti nanti Tangguh-tangguh."

"Jadi Yaumul Qiyamah itu disebutkan adalah hari pasti akan berlaku tapi ianya merupakan rahsia Allah سبحانه وتعالى dan ianya pasti berlaku. Akan tetapi kasih sayang Allah سبحانه وتعالى kepada kita hamba-Nya dan juga kasih sayang Baginda Rasulullah ﷺ kepada kita Ummat sehingga sedikit sebanyak diberikan kepada kita akan tanda-tanda semakin hampirnya Yaumul Qiyamah itu."

"Sehingga disebutkan adanya tanda-tanda kiamat kecil dan juga tanda-tanda besar kiamat. Dah bagitahu dah namun ianya tetap misteri disebutkan. Di manakah kita ini? Di marhalah yang mana? Kita di zaman yang mana? Yang itu yang menyebabkan kita kena selalu memperkuatkan keimanan kita kepada Yaumul Qiyamah yang mana ianya merupakan pintu untuk kita pergi kepada akhirat."

"Oleh kerana itu pentingnya kita ini kena selalu berdoa meminta kepada Allah سبحانه وتعالى. Minta perlindungan daripada Allah di dunia dan juga di akhirat. Kita kena berdoa minta afiat daripada Allah di dunia dan juga di akhirat. Kita nak minta afiat daripada Allah سبحانه وتعالى sebab Allah سبحانه وتعالى yang kurniakan afiat kepada hamba-hamba-Nya di dalam agama."

"Takut menjadi mudarat kepada agama. Musibah yang paling besar di dalam hidup kita adalah apabila musibah itu menimpa kepadq agama kita. Sebab itu kata Saidina Umar Al-Khattab r.a. " Kalau aku ditimpa musibah, aku akan bersyukur kepada Allah سبحانه وتعالى."

"Kenapa? Sebab ada tiga perkara yang membuatkan aku bersyukur kepada Allah سبحانه وتعالى. Yang pertama, Musibah yang menimpa kepada aku itu tidak lebih besar menimpa kepada orang lain. Tak kena lebih besar sepertimana yang dikenakan kepada orang lain. Jadi aku bersyukur kepada Allah سبحانه وتعالى. Yang kedua sikit, Musibah yang menimpa kepada aku itu tidak menyebabkan aku tidak boleh untuk ingat kepada Allah سبحانه وتعالى. Tidak membuatkan aku lupa kepada Allah.Jadi aku bersyukur kepada Allah سبحانه وتعالى."

"Yang ketiga ta kot. Musibah yang menimpa kepada aku itu tidak melibatkan agama. Itu musibah yang paling teruk sekali apabila sesuatu musibah itu melibatkan agama. Sebab itu kita kalau musibah agama habis kita hilang agama. Tak pegang pada agama. Itu yang paling besar musibah kepada seseorang bilamana mudarat agamanya. Hari ini ramai orang yang mudarat agamanya. Dia tak pegang pada agama Islam. Tak hidup sepertimana yang ditetapkan di dalam syariat Islam yang diajarkan oleh Baginda Rasulullah ﷺ."

Daripada Al-Habib Najmuddin Othman Al-Khered.

No comments:

Post a Comment