Pages

Saturday 19 December 2015

Majlis Cahaya Ilmu.

"Mereka ahli Langit Memuliakan Mereka Yang Mengimarahkan Majlis Ilmu. Ulama berkata; "Ada banyak perkara yang diberikan oleh Allah سبحانه وتعالى kepada orang yang menghadiri Majlis Ilmu." Yang pertama, orang itu akan mendapat Ilmu yang Bermanfaat."

"Dan yang kedua Sabda Rasulullah ﷺ; "Mereka itu berada di bawah Rahmah Allah سبحانه وتعالى. Yang ketiga ialah Sakinah. Hati seseorang itu akan menjadi tenang. Dengan Zikr kepada Allah سبحانه وتعالى, Hati akan menjadi Tenang. Majlis Ilmu itu juga merupakan Zikir kepada Allah سبحانه وتعالى."

"Yang keempat, Rasulullah ﷺ bersabda didalam Hadith Sohih, Riwayatal Imam Bukhari. Dihapuskan dosa dosanya. Yang kelima, Dosa dosanya itu akan digantikan kepada Pahala. Dan yang keenam, Orang yang berada di dalam Majlis Ilmu sebenarnya dia duduk dengan Para Malaikat Allah سبحانه وتعالى. MasyaAllah"

"Bila berada di dalam Majlis Ilmu, atas kepala orang yang hadir itu mempunyai tujuh puluh Ribu Malaikat Allah سبحانه وتعالى yang Hadir bersamanya. Apakah kerja Malaikat Allah? Rasulullah ﷺ bersabda dalam Hadith Sohih; "Mereka Beristighfar untuk Hadirin yang Mengimarahkan Majlis Ilmu. Doa Malaikat Allah tidak akan berhenti sehingga orang itu usai daripada Majlis Ilmu."

"Seseorang itu tidak akan Mengimarahkan sesuatu Ibadah melainkan dia Dipilih oleh Allah سبحانه وتعالى dan sudah Ditulis namanya kemudian Allah سبحانه وتعالى berikan nama itu kepada Malaikat Nya. Kata Allah سبحانه وتعالى kepada Para Malaikat Nya, Aku sudah Sayang dan Cinta kepada Fulan Bin Fulan, Fulanah Binti Fulan, pada hari ini dan jam ini dia akan hadir Majlis Ilmu."

"Sebelum kita nak ke Majlis Ilmu yakni sudah Berniat nak Hadir Majlis Ilmu, Ahli Langit sudah sibuk dan macam macam yang berlaku di langit. Sepertimana Sultan atau Menteri Besar jika nak ke satu tempat, sudah tentu mereka di tempat itu sudah sibuk untuk membentangkan Karpet , hias dan sebagainya."

"Begitu jugalah bagi orang yang nak hadir Majlis Ilmu, Ahli Langit yakni Makhluk Makhluk Allah سبحانه وتعالى Yang Mulia disisi Allah سبحانه وتعالى , bahkan Allah sendiri yang Menyambut orang itu dengan membentangkan Karpet kepadanya daripada rumah sehingga ke Majlis Ilmu."

"Apakah Karpet mereka? Sayap Para Malaikat Allah. Makhluk yang tidak pernah fikir nak buat satu dosa. Allah suruh mereka bentangkan Sayapnya untuk orang itu. SubhanaAllah. Diantara orang yang Hadir Majlis Ilmu itu, kiri dan kanannya adalah Cahaya Allah, dibawahnya Sayap Malaikat Allah, Atasnya Rahmat Allah سبحانه وتعالى . Seperti berada di dalam Syurga. Alhamdulillah. Nak apa lagi di dunia ini?"

"Al-Imam Syafi'e رحمه الله تعالى berkata didalam kalamnya; "Demi Allah, aku tak suka hidup di dunia ini melainkan satu sesuatu sahaja, Mengajar Ilmu Syari'ah Islam. Imam Ahmad Bin Hambal juga berkata; "Demi Allah, aku tak suka hidup di dunia ini melainkan satu perkara, Mencari Sanad Ilmu Yang Tinggi, Yang dekat dengan Rasulullah ﷺ."

"Sabda Rasulullah ﷺ; "Barangsiapa yang ingin mencari Ilmu kerana hednak menghidupkan Ilmu Syari'ah Islam, maka tidak ada antara Darjat nya dan Darjat Para Anbia Allah, Makhluk Yang Ma'sum melainkan Satu Darjat di dalam Syurga Allah سبحانه وتعالى "

Daripada Sheikh Abdullah Al-Jahaf

No comments:

Post a Comment