Pages

Wednesday 2 December 2015

Fahaman Liberalisme

"Diakhir zaman, umat islam didatangkan dengan fahaman-fahaman daripada barat. Yang mereka menyatakan kamilah, yang terbaik, kamilah kemodenan. Kamilah Tamadun yang terbaik. Ikutlah kami. Sedangkan merekalah didalam kerosakan ketamadunan. Keruntuhan akhlak dan peradaban, dan kita diajak untuk mengikuti mereka?"

"Dan diakhir zaman ini zaman nafsu, dimana Kita hidup di satu zaman yang dimana kita dilanda dengan satu fahaman liberalisme. Dimana ia adalah satu pemikiran yang manusia mesti bebas daripada konkongan. Melepaskan diri dari konkongan, dan manusia mesti bebas."

"Liberal maknanya manusia itu mesti bebas mesti merdeka dan nafsu mesti dipuaskan. Tidak mahu kongkongan ibu bapa tidak mahu kongkongan ulama. Melepaskan diri daripada mazhab, melepaskan diri daripada ulama. Melepaskan diri daripada agama islam. Ini pemikiran daripada barat. Ini datang daripada kuncu-kuncu dajjal."

"Dunia itu adalah penjara bagi orang mukmin. Didatangkan oleh kuncu-kuncu dajjal supaya apa akhirnya? Membawa kepada murtad. Lalu dimanakah kebebasan dalam islam? Mari kita lihat konsep kebebasan didalam islam. Makna kemerdekaan menurut Ibnu Arabi rah ialah; "Yang kebebasan seorang manusia itu daripada segala halangan dalam mencapai kepada kesempurnaan seorang manusia."

"Apa sahaja halangan yang boleh menyebabkan seseorang itu terhalang daripada mencapai kesempurnaan di sisi Allah سبحانه وتعالى maka selagi itu dia masih lagi belum bebas selagi itu dia masih lagi belum merdeka. Maka seseorang hamba Allah itu adalah benar-benar bebas dan juga merdeka apabila dia menyempurnakan maksud dan tujuan dia diciptakan oleh Allahسبحانه وتعالى."

"Dan tujuan kita diciptakan adalah sebagai hamba Allah سبحانه وتعالى. Dan memahami kepada konsep kebebasan iaitu bebas daripada segala perkara yang menghalang manusia daripada menjadi manusia sempurna menjadi insan kamil. Kita perlu mendidik dan buktikan diri kita daripada nafsu ammarah kepada nafsu lawwamah."

"Daripada nafsu lawwamah kepada nafsu mulhamah. Daripada nafsu mulhamah kepada nafsu mutmainnah. Daripada nafsu mutmainnah kepada nafsu radhiah. Daripada nafsu radhiah kepada nafsu mardhiah. Daripada nafsu mardhiah kepada nafsu kamilah. Di situ maqam insan kamil."

"Kebanyakan manusia pada ketika ini adalah masih tersangkut pada nafsu ammarah iaitu nafsu yang sentiasa mengajak kepada kejahatan ataupun seseorang yang sentiasa melazimi majlis ilmu dan Para Solihin mungkin dirinya berada dinafsu lawwamah. Nafsu yang sentiasa membuatkan dirinya sentiasa mencela dirinya sentiasa."

"Apabila dia melakukan dosa dia masih berdosa tapi dia cela dirinya; "Kenapa kau melakukan dosa?Kenapa kau buat macam ini." Dia berlawan dengan dirinya sendiri dengan nafsunya tetapi mungkin sekejap lagi dia terbuat lagi dia termakan dengan nafsunya maka dia berlawan dengan nafsunya dan mungkin perlawanan ini mengambil masa bertahun-tahun untuk dia masuk nafsu mulhamah."

"Nafsu mulhamah ini adalah berkaitan dengan roh yang mana dia akan diilhamkan untuk membuat perkara-perkara yang baik. Mungkin juga dia akan tersungkur melakukan dosa tapi ilhamkan ataupun bisikan-bisikan untuk dia melakukan kebaikan lebih banyak lagi. Dia sentiasa terarah untuk melakukan kebaikan untuk duduk di dalam majlis-majlis kheir untuk duduk di dalam majlis ilmu."

"Apabila dia melazimi perkara tersebut akan naik kepada nafsu mutmainnah. Sekarang hatinya sudah terbina hatinya sudah tenang. Tenang dengan takdir Allah. Tenang dengan musibah yang datang daripada Allah. Seseorang yang sedih dan merungut mengatakan; "Kenapa saya ditimpakan penyakit kenapa orang lain tidak ditimpakan penyakit."

"Maka tidak akan kesudahan. Dia protes kepada Allah. Dia masih lagi belum bebas daripada cengkaman nafsu. Konsep kebebasan adalah di dalam ibadah. Seseorang yang solat tetapi tidak khusyuk dia masih belum merdeka lagi. Kerana apa?Kerana dia masih dijajah dengan pemikirannya yang terawang awang dengan makhluk Allah kerana hamba Allah yang benar benar bebas adalah yang benar-benar kembalikan rohnya yang menyucikan dirinya."

"Allah berfirman di dalam Al-Quran maksudnya; "Sesungghnya beruntunglah orang yang telah mensucikan hatinya nafsunya dan sesungguhnya amat rugilah orang yang telah mengotorinya. "Seseorang yang melanggar perintah Allah membuat dosa dan juga maksiat. Dia mencemarkan. Dia bersangka buruk kepada manusia, dia takabbur, dia sombong, dalam solat dia memikirkan tentang keduniaan."

"Selagi dia tidak bebaskan hatinya maka dia masih lagi belum merdeka. Kemerdekaan hati kita daripada sesuatu yang tidak diingini oleh Allah سبحانه وتعالى. Demikian kita mencapai makna kebebasan, kemerdekaan hakikatnya dalam Islam. Bebas daripada perasaan sombong, perasaan riak, perasaan ujub, perasaan kagum dengan kesolehan dirinya dengan kemampuan dirinya, penyakit bakhil yang berada di dalam dirinya, penyakit hasad dengki, dendam, cinta dunia,
cinta sanjungan, cinta pujian .Ini yang perlu kita bebaskan daripada hati kita."

"Kerana satu zarah satu atom daripada sifat takabbur yang seorang manusia kembali kepada Allah سبحانه وتعالى. Nabi ﷺ
mengatakan dia tidak akan masuk Syurga yang di dalam hatinya ada satu zarah daripada sifat takabbur.
Bermakna sebelum kembali kepada Allah perlu bebas walaupun satu atom daripada sifat takabbur."

"Sehingga kita tunjukkan kita datang mengadap kepada Allah سبحانه وتعالى dengan hati yang penuh dengan kehambaan kepada Allah; "Ya Allah. Aku rendah Ya Allah.Aku hina Ya Allah." Dengan ini kita tidak memandang sesiapa lebih rendah daripada kita, lebih hina daripada kita. Sentiasa memandang setiap hamba Allah dia lebih hebat daripada aku, dia lebih mulia daripada aku, dia lebih tinggi kedudukannya daripada aku."

"Kerana aku tak tahu bagaimana khatimah aku. Adakah aku husnul khatimah ataupun suul khatimah. Dan dia itu mungkin sekarang dia pemaksiat dan juga pendosa ataupun juga orang kafir tapi mungkin dia mendapat hidayah daripada Allah."

"Maka manusia itu tidak tahu apa yang bakal berlaku terhadap orang lain dan ke atas dirinya maka husnozan dan sangka baik kita gunakan. Demikian semoga Allah membebaskan kita daripada segala halangan dalam kita merentasi tujuan penciptaan kita di atas muka bumi ini iaitu untuk menjadi hamba Allah untuk beribadah dan juga menzahirkan ubudiah kita kepada Allah سبحانه وتعالى.

Guru mulia kami. Tauhid. Darul Mujtaba. Ustaz Iqbal Zain Al-Jauhari.

No comments:

Post a Comment