Pages

Thursday 8 March 2012

KISAH SEORANG SAHABAT....( Kisah Benar )

Suatu perkongsian indah masa lampau saya utk Paksu sbg sahabat karib saya ttg pengislaman seorg paderi kristian(juga ex girlfriend saya)& juga ttg pengislaman cg Fajrina Lim kawan cg Rusni Mahmud...

6 September 2010
Zul Zulkifle

Before I Forget...Selamat Hari Raya Aidilfitri buat Ina & family semoga Ramadan & Aidilfitri kali ini memberikan lebih makna,dimurahkan Allah rezeki & keberkatan buat Ina seisi keluarga..Bestlah dpt kenal dgn Ina...semoga persahabatan ini berkekalan...

Kalau Ina nak tahu...masa sekolah & zaman bujang saya banyak kawan dgn Chinese Girl..tak tahu knp mrk suka saya sampai ada yg ajak kahwin & dpt restu Ayahnya utk masuk Islam..Kebanyakan mrk anak org kaya...Saya anak org miskin..mrk tak kisah..tapi saya malu sendiri..sampai skrg saya panggil Papa pd Ayah Jesica Lim(seorg paderi kristian)???Pelikan...dgn Mak saya sgt baik..krn tak pernah dpt kasih sayang ibu dari kecil..mak tiri nya tak berapa baik tapi baik dgn Jesica setelah mengenali saya...

Untie Goh Ley Wee saya damaikan dgn Jesica bersama kakak2 nya di suatu majlis rumah terbuka di Stulang Johor.Jamuan tu saya & kawan2 yg masak..Jesica rapat dgn saya selepas gagal dlm 1 cubaan bunuh diri..dia kecewa dgn boyfriendnya sbb tidak mahu bertanggung jawab dgn anak yg dikandungnya..sbbtu dia jadi paderi,tapi saya ttp baik dgn dia..Semua org kata saya gila bila tengok seorg lelaki Melayu keluar shooping dgn paderi kristian...Uncle Lim seorg Hartawan di Johor tawarkan Jesica kpd saya sbg isteri...bila dia dpt tahu saya boleh damaikan Untie Goh dgn keluarganya..Uncle Lim lebih terkejut & malu bila dia dpt tahu saya boleh berbahasa Cina(Hokkien)sbb dia pernah kutuk saya dlm Chinese pada awalnya mgkin dia ingat saya ingin ambil kesempatan..ke atas Jesica & keluarga mereka...

Paderi tak boleh kawin betultak???Saya paksa dia kahwin setelah satu perkara yg tak baik berlaku thdpnya di Gereja St Mary Keluang..Johor..Jesica tak pernah cerita pd org lain kecuali saya..
Dia saban hari diganggu secara seksual sesama paderi...pada satu malam terakhir paderinya dia cuba dirogol oleh Brother Tesiken..Saya tak puas hati cari Uncle Lim terus ke gereja dan buat laporan polis...keberanian datang dari mana saya pun tak tau...

Jesica trauma dan murung selama 5 bulan..akhirnya pulih setelah tinggal bersama Mak saya di Tg Piandang Perak..sebagai pesawah..
Uncle Lim & Untie Goh.Katanya pada Mak.."Kak...saya hanya ada 1 anak lelaki Melayu dlm dunia ini iaitu Zul"sekali lagi merayu utk Zul berkahwin dgn Jesica..tapi saya dah bertunang pd masatu...dgn org rumah....

Saya kenalkan Jesica pd seorng budak skema..Robert Liu..Sebenarnya saya sendiri takut Jesica akan kecewa lagi..tapi Alhamdulillah...mrk ok dan akhirnya berkahwin pd tahun 1998 dan skrg bisnes dkt Australia..Mereka balik Raya Cina rumah Uncle Lim tapi balik Raya Aidilfitri rumah Mak saya...Mereka panggil Mak pada Mak saya...sampai hari ini...Isteri saya pun baik dgn Jesica setelah saya ceritakan kisah gaguan seksual di gereja thdp Jesica...

Allah Maha Besar Ina....Pada tahun 2000 Robert dan Jesica pulang ke rumah Mak dan memberitahu kpd Mak..ttg keislaman mereka setelah hadir satu program dakwah Islam di Melborne Austaralia...Hati ibu mana & hati siapa tak rasa bangga ketika itu Allah saja yg tahu...sebenarnya Jesika dah lama nak peluk Islam..setelah mengenali saya..rupa2 nya Robert pun begitu...Saya kata fikir dulu sebelum buat keputusan..Mereka dpt Hidayah setelah Kerajaan Australia menawarkan Bisnes Halal Frozen kpd mereka...Mak lah insan yg paling bangga diatas dunia ini apataknya Jesica tarauma & murung selama 5 bulan dia yg jaga...Keluarga Uncle Lim & kelurga Robert pada mulanya menentang keislaman mereka tapi setelah mendengar hasrat keislaman mereka suami isteri tiada siapa yg berhak menghalang skrg semua dah Okey...

Why I tell this story to you....???I dont know!!!mgkin sbb bila saya tahu yg Ina juga convert to Muslim..Cerita Ina pasti lebih hebat..Kalau ada masa ceritalah...kita share...Dunia ni kecik sangat saya kahwin pun...Wife pandai berbahasa Cina sbb dia sekolah Cina

Oh....Rasta Colection...kami selalu singgah situ sbb wife dan anak2 kata baju2nya cantik2...

Pilot dgn Pilot boleh kawin tak da masaalah...cuma tak boleh kerja dlm satu seksyen....


o    16 September 2010
Fajrina Lim

Well come back(to myself)...a bit busy since back from KL anak2 pun still cuti skolah they all je conquer monitor!Tpaksa mengalah konon buat assignment lah,wahal kita tau apa benda mrk dok taip.

Well kisah kehidupan jessica yang penuh duka,sedih sehingga pengislamannya begitu menarik sekali...spt dlm film atau novel berakhir dgn happy ending.Mungkin Zul ada tarikan mybbkan mreka 'berebut' hdak berkawan dan sanggup ajak kahwin.Sesungguhnya cahaya islam dah terbit di hati Jessica cuma menunggu masa yang sesuai untuk menuju ke arah itu

Zul bertuah mempunyai seorang ibu yang berhati luhur begitu memahami dan understanding.Bukan semua ibu2 orang Melayu yang sanggup membantu seorang yang bukan islam.1 Malaysia sebenarnya sudah terbentuk dari dulu lagi.

Kisah Jessica berlainan dgn kisah pengislaman saya,kalau Zul nak tau saya x pernah bercerita ,malah rakan sekerja pun x penah tanya....

Kehidupan zaman kanak2 saya di kg yang majoritinya penduduk Melayu sedikit sebanyak mendorong saya memahami kehidupan mereka,neighbour saya(saya panggil kak Long sehingga sekarang kalau balik mesti singgah tanya khabar ) rajin mengaji lepas maghrib,saya yang ketika tu tinggal brjiran cuma dipisahkan dinding papan sampai boleh menghafal ayat al fatihah....ketika bulan ramadhan kak long akan mengajar anak2nya membaca niat posa,hampir tiap2 pagi saya akan terjaga(dia baca kuat) apa lagi lama kelamaan saya pun ingat .

ketika tu,tiada siapa mendorong atau bertanya hal berkaitan convert ni masing2 remaja..pernah kawan2 Melayu cerita orang cina mati jadi bahan kayu api di neraka,saya tanya kt mereka kalau cina baik(saya baik dulu2..hehe) x kan masuk neraka jugak.Mereka jawab orang islam je masuk syurga dan kisah azab di neraka kat saya.Sehingga satu malam saya pernah bermimpi seolah2 dunia kiamat dan pernah juga saya melihat dunia lain yang begitu indah....x tahu nak describe camana.

Sehingga lah saya masuk Maktab Perguruan di Kuantan(dulu ada Maktab Perguruan tengku Ampuan Afzan di semambu) saya satu kelas ngan kakak chinese convert from Trengganu.Saya tanya kisah pengislaman beliau.Kakak ni pun tengok saya ramai Malay friends dia pun cuba berdakwah kt saya.Ketika tu saya terfikir hala tuju masa depan saya,agama saya . memang amat payah membuat keputusan.Dlm masa yang sama ada budak kelantan pinjamkan buku2 keagamaan termasuk yg berkaitan alam kubur utk saya baca.

Dipendekan crita...saya convert ketika sem.4 di Perkim KL tanpa pengetahuan family di kg.Keluarga angkat yang bawa(sekarang mertua saya )cuma saya maklumkan pada anak prempuan Kak Long (akhirnya kak long pecahkan rahsia kat mak saya).Family saya memang x boleh terima (ketika itu x ramai lagi Chinese yang convert) spt skrang.Saya nak balik jumpa mrk pun gerunnnnn!!!
Maktab jadi rumah sayalah sehingga tamat belajar dan kahwin.

So,Zul that's all about my story nothing special,cuma saya kasihan kat mak.Dia tinggal bersendirian di kg,dulu memang dia marah sangat2 pada saya tapi bila dia dpt cucu Melayu marahnya makin kurang dan terus padam sekarang.every saturday mesti dia call saya.kami tinggal 2 beradik je,seorang abang di PJ.Mak saya pernah tinggal selama 3 bulan di Perlis tapi akhirnya dia nak balik duduk di kg juga.

Tiada perkara yang mengembirakan saya sekiranya terbuka pintu hati mak saya hendak convert,cuba Zul fikir mak saya boleh comment kata orang azan di masjid berdekatan rumah saya x sedap,kt kg dia lagi sedap.Hal2 berkaitan orang Melayu memang dia tau tapi ntahlah cuma tak terbuka lagi hati.

Nampanya meleret benar saya bercerita jangan sampai Zul bosan dengar.

Ur wife mesti mandarin berabuk,saya belajar takat primary school je so limited vocab.Nak 'cong ceng' ngan husband pun dia x geti,nak belajar maki hamun,bahasa lucah pandai lak minta tolong(saya kata x sempat tamat sekolah cina dulu jadix sempat belajar) Kena sentiasa praktik kalau x lupa saya kalau jumpa Chinese di PERKIM Perlis speaking sama mreka,tapi 1,2 je Chinese,the rest 99% siamese.Tenggelam kami kalau bersama they all ni!!!!
Fajrina Lim adalah seorg guru & mengajar sama dgn cikgu Rusni...
ekhsan dari seorang sahabat ....Zul Zulkifli.

No comments:

Post a Comment