Pages

Monday 23 May 2016

Kemanisan Zikir.

"Kita selalu terlepas pandang nikmat besar yang Allah سبحانه وتعالى berikan kepada kita. Antaranya adalah matahari. Para saintis mengatakan jika matahari diletakkan beberapa inci jauh dari bumi nescaya sejuk beku seluruh bumi seperti sejuknya kutub utara dan kutub selatan."

"Dan jika matahari ianya letak beberapa inci berdekatan bumi nescaya bumi akan menjadi gersang. Segala puji bagi Allah. Apa yang Allah سبحانه وتعالى jadikan adalah tepat pada tempatnya. Dan Matahari juga berzikir kepada Allah سبحانه وتعالى."

"Dan bagi kita sebagai manusia hendaklah sentiasa berzikir mengingati Allah سبحانه وتعالى pada setiap ketika dan dengan apa keadaan sekalipun. Berzikir samaada dengan lisan, atau dengan hati. Maka, Yang terbaik adalah zikir lisan dengan dihadirkan bersama hati."

"Fungsi zikir adalah untuk menghidupkan hati. Dan zikir menghubungkan hati kita dengan Allah سبحانه وتعالى. Dan hakikat zikir adalah merasai kebersamaan Allah سبحانه وتعالى didalam solat, dan juga diluar solat. Antara tali penghubung Hati manusia dengan Allah سبحانه وتعالى adalah Zikrullah."

"Dan zikir yang paling utama adalah Lailahailallah. Zikir ini, diberikan kepada semua nabi-nabi yang terdahulu. Yakni Tiada Tuhan yang berhak disembah dengan haq melainkan Allah. Nabi Musa عليه السلام ketika bertanya kepada Allah سبحانه وتعالى. Nabi Musa عليه السلام inginkan satu zikir khusus daripada Allah."

"Nabi Musa عليه السلام berkata; "Ya Rabb, berikanlah hamba-Mu ini satu zikir yang khusus untuk menjadi tali penghubungku dengan-Mu. Kemudian Allah سبحانه وتعالى berfirman; "Wahai musa, ucapkanlah Lailahailallah." "Nabi Musa عليه السلام berkata; "Ya Rabb, zikir itu semua hamba-Mu ucapkan. Berikanlah aku yang khusus."

"Kemudian Allah سبحانه وتعالى berfirman; "Wahai musa, ucapkanlah Lailahailallah. Nabi Musa عليه السلام kemudian berkata; "Ya Rabb, berikanlah aku zikir yang khusus." "Kemudian Allah سبحانه وتعالى berfirman; "Wahai musa, ucapkanlah Lailahailallah."

"Allah سبحانه وتعالى berfirman lagi; "Wahai musa, jika kalimah Lailahailallah diletakkan disebelah neraca, dan diletakkan pula tujuh petala langit dan tujuh petala bumi dineraca yang lain. Kalimah Lailahailallah adalah lebih berat lagi. Barulah Nabi Musa menerimanya."

"Begitu juga dengan Saidina Ali bin Abi Thalib r.a. yang meminta zikir khusus daripada Rasulullah ﷺ. Rasulullah ﷺ bersabda; "Wahai Ali, Sesungguhnya kalimah Lailahailallah diletakkan disebelah neraca, dan diletakkan pula bumi dan langit dineraca yang lain. Nescaya, Kalimah Lailahailallah adalah lebih berat lagi."

"Orang yang berzikir hidup disisi Allah سبحانه وتعالى dan orang yang tidak berzikir seumpama orang yang mati disisi Allah سبحانه وتعالى. Orang yang tidak berzikir umpama jenazah, hatinya jenazah. Ulama mengatakan; "Barangsiapa yang lalai daripada mengingati Allah سبحانه وتعالى, sebelum jasad mereka dimasukkan kedalam tanah."

"Mereka telah pon menjadi kubur diatas dunia ini. Nampak hidup tapi mati disisi Allah. Maka, Allah سبحانه وتعالى berfirman; "Ingatlah Aku, nescaya Aku akan mengingati kamu. Ingatlah Aku, nescaya Aku bersama dengan-Mu ketika kamu mengingati-Ku."

"Segala puji bagi Allah سبحانه وتعالى yang memperjalankan segalanya. Jika bukan kerana Allah سبحانه وتعالى yang menggerakkan dan memberi hidayah pada kita. Maka kita tidak akan dpt beramal. Amalan kita zikir kita solat kita puasa kita banyak lagi amalan itu adalah daripada Allah سبحانه وتعالى, bukan atas upaya kita. Semuanya adalah daripada kasih sayang dan rahmat Allah سبحانه وتعالى."

Guru mulia . Tasawwuf. Darul Mujtaba. Ustaz Iqbal Zain Al-Jauhari.

No comments:

Post a Comment