Pages

Tuesday 24 May 2016

Hati Yang Baik

"Hati manusia, adalah suatu ciptaan Allah سبحانه وتعالى yang ajaib sekali. Tujuh petala langit dan tujuh petala bumi, tidak dapat menanggung Allah. Akan tetapi, hati seorang mukmin dapat menanggung Allah سبحانه وتعالى. Apakah maksudnya, hati seorang mukmin itu menanggung Allah? Iaitu hati manusia boleh masuk didalamnya kebesaran Allah سبحانه وتعالى, terdapat kesucian Allah, keesaan Allah, kekuatan dan keperkasaan Allah سبحانه وتعالى."

"Seseorang yang mengenali hatinya, dia dapat mengenali dirinya sendiri. Apabila seseorang itu mengenali hatinya, apakah bentuk hatinya, apakah yang terkandung didalam hatinya? apakah perkara yang dibebankan oleh Allah سبحانه وتعالى didalam hatinya? Apakah penyakit-penyakit yang ada dalam hatinya? Apakah pintu-pintu yang memberi kesan sesuatu perkara yang masuk kedalam hati seorang mukmin?"

"Sama ada yang masuk kedalam hatinya itu adalah nur cahaya. Ataupon yang masuk kedalam hatinya itu kegelapan dan juga zulumat. Dan Allah سبحانه وتعالى inginkan hati manusia ini suci murni, bersih hanya untuk Allah. Allah mahu hati manusia untuk Allah سبحانه وتعالى sahaja. Didalam satu hadis qudsi Allah سبحانه وتعالى berfirman; "Wahai hamba-Ku carilah Aku, jika kamu mencari Aku, kamu akan menjumpai Aku. Jika kamu berjumpa dengan Aku? Kamu telah berjumpa dengan segala-galanya. Apabila kamu terluput daripada Aku, kamu terluput daripada segala-galanya."

"Apakah maksudnya, seseorang itu berjumpa Allah سبحانه وتعالى, dia akan mendapat segalanya-galanya. Maka ulama mengatakan; "Hati yang berjumpa Allah, adalah hati yang didalamnya mengandungi kebesaran Allah. Kehebatan Allah. Dan ketahuilah sesungguhnya hati manusia itu, didalam kekuasan Allah."

"Dan Allah سبحانه وتعالى, boleh membolak-balik kan hati manusia dengan sekelip mata. Allah boleh membolak-balik kan hati seseorang itu, seperti yang Allah سبحانه وتعالى kehendaki. Dan Allah memandang hati manusia. Diantara seluruh jasad kita, Allah سبحانه وتعالى memandang hati. Sebab itu, seorang manusia seluruh kehidupannya, sehingga dia menghembuskan nafasnya yang terakhir. Tugasnya adalah untuk membersihkan hatinya. Mensucikan hatinya."

"Jikalau seseorang hamba Allah سبحانه وتعالى itu meninggalkan dunia ini, membawa satu zarah daripada sifat takabur. Maka dia akan dibakar didalam api neraka Allah. Maka tempat yang sepatutnya kita bakar sifat takabur ini, adalah diatas dunia ini. Bilamana ada hayat dalam diri kita, kita kena bakar sifat takabur."

"Seseorang yang melakukan amal kerana manusia ataupon kerana perkara-perkara dunia. Dab dia inginkan kemegahan. Maka amalan ini akan tertolak. Diakhirat nanti, jika orang ini melakukan amal kerana perkara tersebut. Maka Allah سبحانه وتعالى tidak akan mempedulikannya, Allah سبحانه وتعالى berfirman; "Pergi lah kamu minta pahala kepada mereka, yang kau ingin menunjuk-nunjuk itu.
Kerana aku adalah bebas, daripada apa yang engkau syirikkkan. Walaupon amal kamu sebesar gunung."

"Sebab itu orang yang melakukan amal, bukan kerana Allah سبحانه وتعالى tidak ikhlas dipanggil syirik khafi. Dihati manusia itu tempat pandangannya Allah. Didalam diri manusia ada satu tempat pandang. Hanya satu yang dipandang oleh Allah سبحانه وتعالى. Iaitu Hati. Hati manusia adalah tempat pandangan Allah. Seseorang manusia itu apabila dia tahu ada tempat yang dipandang oleh manusia pada dirinya, dia kan memperelok kan tempat itu."

"Pada waktu pagi, kita hendak keluar daripada rumah, kita mandi, membasuh wajah kita, kita tengok ada apa-apa kotoron pada wajah kita, pada zahir diri kita. Kita perelokkan pakaian kita, kita gosok pakaian kita, jaga dengan kemas dan rapi. Kita memperelokkan perkara yang zahir. Kerana kita tahu. ini adalah pandangan manusia pada kita."

"Manusia pandang pada perkara ini. Ini adalah tempat pandangan manusia pada kita. Bagaimana pula pada sesuatu tempat? Suatu tempat itu adalah tempat yang dipandang oleh Allah سبحانه وتعالى? Bukankah itu sesuatu yang lebih berhak? lebih utama kita bersihkan kita, kita sucikan, kita perelokkan iaitu hati manusia."

"Dan hati ini lebih berhak diperelokkan, diperindahkan, disucikan kerana hati itu pada hati itu terdapat pandangan Allah سبحانه وتعالى. Seseorang mukmin itu, dia perlu bermujahadah untuk seluruh kehidupannya untuk mensucikan hatinya. Hati ini adalah seperti raja kepada badan kita."

"Dan anggota badan yang lain semua adalah rakyat jelata kepada hati kita. Tetapi raja yang memerintah. Jika hati itu baik, maka akan baiklah keluar daripada anggota badannya. Dan ianya akan baik, matanya akan menjadi baik, percakapannya akan menjadi baik, tangannya akan melakukan yang baik begitu juga dengan kakinya."

"Jika hatinya, rajanya, pemimpinnya itu yang busuk dan juga buruk, maka akan keluar keburukan dari anggota badannya. Dan apa yang perlu diubati, kita perlu balik kepada akar kita semula yang boleh dirawat iaitu hati kita. Dan hati itu dikatakan roh di sini kerana hati lain, roh juga lain. Cuma hati mempunyai kaitan rapat dengan roh."

"Roh kita semuanya bersambung, kita seperti satu badan, satu bangunan, satu sakit yang lain pon semuanya akan rasa sakit. Maka, lihatlah aib dan kekurangan dalam diri kita, apakah kekotoran yang ada dalam diri kita, Hassad, riya', ujub, takabbur, cinta dunia, cinta sanjungan manusia, cinta pujian manusia, cinta pandangan manusia, seseorang yang bila dia didapati ada penyakit dalam dirinya, maka dia akn cuba cari rawatan."

"Siapa yang Allah سبحانه وتعالى nakkan kebaikkan kepada dirinya, Allah akan buka aibnya pada dirinya sendiri. Sehingga dia lupa untuk melihat kekurangan orang Lain. Mereka yang selalu sibuk melihat kebaikkan dirinya, dia akan lupa untuk melihat kekurangan dirinya. Begitu juga mereka yang sering melihat keaiban orang lain, dia akan lupa keaiban pada dirinya."

"Pada diakhirat nanti yang akan ditanya adalah keadaan diri kita, bukan keadaan orang Lain. Bagaimana dengan ketaqwaan hati kita kepada Allah سبحانه وتعالى? Seseorang yang tak kenal keaiban dirinya, maka dia tak akan cari rawatan untuk hatinya, dia takkan tahu kelemahan dirinya. Penyakit, kekotoran, kuman, bakteria, virus yang berjangkit kedalam hatinya."

Guru mulia kami. Tasawwuf. Darul Mujtaba. Ustaz Iqbal Zain Al-Jauhari.

No comments:

Post a Comment