Pages

Tuesday 27 August 2013

MESIR , IKHWAN MUSLIMIN , YAHUDI.

Assalamualaikum...
Artikel panjang tp sgt2 berbaloi baca sampai habis.. berikut adalah perkongsian kesah mengenai Mesir yang disampaikan oleh Ustaz Ahmad Awang.

Mesir dulunya dikuasai kezaliman yang mencengkam, oleh perbuatan Hosni Mubarak yang menjadi patung puppet yahudi. Setelah Hosni digulingkan, pilihanraya diadakan di Mesir. Ketika itu Dr Mursi bertanding menentang Jeneral Syafique (yang satu geng dengan Hosni), di mana ketika itu kolaborasi antara Ikhwanul Muslimin dan Parti Nur (Salafi)

Dr Mursi pun menang. Berbagai kebaikan telah dilakukannya, zero rasuah, pembukaan sempadan Gaza di Rafah, saluran bantuan kepada pelarian Palestin, membebaskan tahanan2 penjara yang tidak bersalah (dipenjara kerana bertentang fahaman dengan Hosni), dan banyak lagi. Salah satu rancangan paling besar beliau ialah membina pelabuhan terbesar di dunia di perairan laut Mediteranean berhampiran Suez canal. Ia sebagai hub penghubung logistik semua barang-barang eksport dari seluruh asia, untuk dipasarkan kepada Eropah (pedagang eropah tak perlu belayar jauh lagi)

Dr Mursi juga mengingatkan bahawa sistem beraja yang dikira pemerintahan anak beranak, adalah bukan dari ajaran Islam. Dan beliau beratus-ratus kali menyelar Israel laknatullah dan syiah Bashaar di Syria. Suaranya sangat lantang sehingga mampu mengeluarkan kenyataan di mana beliau mengajak rakyatnya berjihad di Palestin dan Syria.
Pemerintahan hampir setahun Dr Mursi, melihatkan ramai golongan tak senang duduk. Pastinya Israel sejak dulu amat takut dengan Ikhwanul Muslimin. Perang arab-israel dahulu pun dicetuskan oleh IM dan Hamas. Dua kolaborasi ini amat membimbangkan israel. Maka israel merosakkan Mesir dari dalam.
As-Sisi, El-Baradei, adalah dua nama terbesar yang menjadi puppet israel. walaubagaimanapun terkini, el baradei telah meletak jawatannya dalam kerajaan haram as-sisi dan lari ke Austria. tinggallah As-Sisi terkontang-kanting, sekarang.

Mengapa Syeikhul Azhar menyebelahi As-Sisi? Kerana, sejak Hosni Mubarak memerintah, Syeikhul Azhar dipilih dan ditetapkan oleh kerajaan. Maka, orang yang dilihat cenderung pada kerajaan sahaja pastinya akan dipilih sebagai Syeikhul Azhar. Kerana itulah sejak penggulingan Dr Mursi, hampir 99% ulama (guru2 pengajar) di Al-Azhar tidak setuju dengan tindakan Syeikhul Azhar, malah menyertai perhimpunan pro Mursi. Hasilnya, 30 ulama azhar syahid di Dataran Rabaah 14 ogos lalu.
Alasan yang Syeikhul Azhar berikan ialah, dalam memilih dua perkara yang berisiko, yang mendatangkan mudarat, wajiblah memilih salah satu yang kurang risiko/mudaratnya. Pada analisisnya, beliau sebagai wakil seluruh umat Islam Mesir, jika dia menyokong Dr Mursi, akan mengakibatkan mudarat yang besar di mana perang saudara akan berlaku. Jika menyokong kerajaan as-sisi, maka kemungkinan keadaan akan dapat dikawal.

Namun firasatnya silap. Tidak disangka jutaan rakyat Mesir menyokong Mursi dan rela syahid. Kini, syeikhul azhar sudah menampakkan kekesalannya dan mengeluarkan kenyataan bahawa beliau ingin berkecuali dari kerajaan haram as-sisi.
Mengapa Parti Nur Salafi menyebelahi as-sisi? Parti Nur memenangi tempat kedua dalam pilihanraya sebelum ini, di mana ikhwanul muslimin mendapat tempat pertama. Maka, Parti Nur salafi memenuhi parlimen dengan kedua paling banyak kerusi. Parti ini adalah dari salafi yang sememangnya ekstrimist. Mereka dengan IM memang sejak dahulu tidak sehaluan, namun dalam menumbangkan konco2 Hosni Mubarak sebelum ini, mereka seolah-olah bersatu dengan IM. Jadi, mereka tamakkan kuasa untuk mentadbir Mesir.

Mengapa Raja Saudi menyebelahi as-sisi? Kerana salafi, yang sememangnya extrimist dan selama ini banyak tidak kesah pasal Syria dan Palestin, dan berkecuali terhadap perbuatan zalim israel, tiba-tiba nak menyokong kerajaan haram as-sisi, sebab apa? tak lain tak bukan, kerana yahudi juga yang menguasai raja saudi. Dan raja saudi juga bimbang dengan IM kerana Dr Mursi menyatakan tentang sistem beraja adalah bukan dari ajaran Islam. raja saudi bimbang akan kedudukannya. Bimbang rakyat saudi akan menggulingkannya satu hari nanti.

Di dalam saudi sendiri terdapat pergolakan antara rakyatnya dengan ulama salafi , dimana ulama salafi itu adalah ulama tetap kerajaan saudi di bawah payung raja saudi. fatwa2 karut dan extrimist seperti wanita haram bawa kereta, sudah mula memberi tentangan kepada ulama salafi sejak dulu. dari salafi inilah wujudnya extrimist2 seperti osama bin laden (yang memang diketahui salafi wahabbi) dan suka bom sana bom sini bunuh sana bunuh sini.
Namun baru beberapa hari lepas, ulama salafi kerajaan saudi mengeluarkan kenyataan bahawa Dr Mursi adalah dipihak yg benar. Ia bertentangan dengan pendirian raja saudi sendiri. Dilihat mungkin satu hari nanti, saudi sendiri akan mengalami arab spring.

Mengapa Emeriah arab bersatu dan Kuwait menyebelahi as-sisi? Kerana plan Dr Mursi untuk membina pelabuhan terbesar itu. Pelabuhan2 mereka akan kurang profit kerana selama ini, servis pelabuhan adalah sumber ekonomi kedua terbesar selepas minyak, bagi kedua2 negara ini. Dan Emeriah arab bersatu, adalah kerajaan salafi.
Erdogan, ketua negara Turki juga kini secara tidak dijangka menyokong Mursi dan memeranjatkan Israel. Kesatuan eropah juga tidak mengiktiraf kerajaan haram as-sisi. begitu juga brazil, jepun, dan afrika selatan. Dilihat kini, rancangan yahudi untuk memporak perandakan islam di Mesir adalah gagal.

Sekian.

Diceritakan oleh Ustaz Ahmad Awang.

No comments:

Post a Comment