Pages

Saturday 19 August 2017

50 AQIDATUL IMAN YANG PERLU KITA SEMUA TAHU, FAHAM DAN INGAT TIDAK KIRA LELAKI MAHUPUN PEREMPUAN DAN BELAJARLAH SIFAT 20 UNTUK MEMBERSIHKAN HATI.

Keimanan kepada Allah:

1)Sifat Wajib ada 20

2)Sifat Mustahil ada 20

3)Sifat Harus (Jaiz) ada 1

Jumlahnya = 41

Keimanan kepada Rasul:

1)Sifat Wajib ada 4

2)Sifat Mustahil ada 4

3)Sifat Harus (Jaiz) ada 1

Jumlahnya = 9

Makanya jadilah kesemuanya 50 aqidatul iman yang wajib diketahui oleh tiap-tiap orang islam yang baligh lagi berakal baik itu orang lelaki mahupun orang perempuan.

KENAPA ILMU TAUHID INI PERLU KITA PELAJARI DAHULU?

Di dalam ajaran Islam secara umumnya ilmu-ilmu yang penting itu boleh dibahagi kepada 3 bahagia iaitu:

1)Usulluddin / tauhid (Aqidah)

2)Feqah / ibadah (Syariat)

3)Tasawwuf (Akhlak)

Tiga ilmu  ini merupakan tiga serangkai yang tidak boleh dipisah-pisahkan. Kalau dipisah-pisahkan salah satu daripada tiga serangkai itu maka akibatnya rosaklah yang lainnya. Ertinya amalan Islam itu menjadi sah apabila ketiga-tiga ilmu tersebut dilaksanakan sekaligus dan serentak. Ia tidak boleh sama sekali diamalkan satu-satu sahaja tanpa yang lain.

Umpamanya kita nak keluar rumah pergi bekerja pakai baju, pakai seluar tapi tak pakai kasut. Ataupun kita pakai seluar, pakai kasut tapi kita tak pakai baju. Begitulah sebaliknya. Ketiga-tiganya mestilah dipakaikan sekaligus yakni baju, seluar dan kasut. Tak boleh kita pisahkan walaupun satu pun.

Pesan Al-Fadhil Ustaz Azahar Hashim Al-Hadrami Hafidzohullah "Antum kena belajar ilmu tauhid ini. Zaman sekarang ini masalah aqidah sangat merisaukan dan membimbangkan. Kawan-kawan antum tak nak datang ngaji tauhid walaupun antum dah ajak tapi tetap mereka tak nak belajar juga maka antum sabar dan doakan mereka. Yang paling penting antum datang ngaji ilmu tauhid.

Hari ini tak ramai orang yang nak mengajar dan belajar ilmu tauhid. Kadang-kadang kita tak sedar benda yang kita buat itu benda yang bercanggah dengan tauhid Ahlu Sunnah Wal Jamaah. Kita tak sedar!!! Sebab apa? Sebab kita tak nak ngaji, kita tak nak belajar kitab maka macam inilah yang jadi.

Cuba kita muhasabah diri kita masing-masing. Hari ini bila orang tanya kita siapa Tuhan kita? Majoriti 100% Ummat Islam mesti akan menjawab Tuhan aku Allah.

Cuba kita tanyakan balik diri kita. Jawapan kita itu cukupkah sekadar kita mengatakan "Tuhan aku adalah Allah". Kita cakap Tuhan kita adalah Allah tapi kita tak kenal dan tak tahu SIFAT-SIFAT ALLAH.

Ya Allah!!! Sekarang ini ramai yang mengatakan Tuhan ada di mana-mana. Agak-agaknya sah tak aqidahnya? Macam mana ini kalau kita tak belajar ilmu tauhid ini. Hari ini orang-orang Islam jangan dikatakan orang-orang awam bahkan ustaz-ustaz dan penuntut-penuntut ilmu sekalipun belajar tauhid langsung tak nak dengar. Tak nak belajar. Belajar tauhid tak best, bosan, tak faham. Bermacam-macam sebab dan alasan diberikan. Kenapa? Sebab merasakan masing-masing dah tahu pasal aqidah.

Islam itu zahir, dalam (batin) itu iman. Iman itulah masalah aqidah. Jaga-jaga ini hati-hati. Sebelum kita nak belajar ilmu-ilmu lain sedalam-dalamnya pastikan dulu ilmu tauhid kita ini dah kukuh dan benar.

Ilmu tauhid ini adalah semulia-mulia ilmu. Sebab itulah dikatakan awalluddin makrifahtullah. Awal-awal agama ialah mengenal Allah. Apabila seseorang itu tidak mengenal Allah maka segala amal ibadah yang ia kerjakan itu tidak akan sampai kepada Allah hatta syarat utama nak menjadi Para Auliya Allah sendiri pun mestilah mengenal Allah سبحانه  وتعالى.

Bagaimana kita nak membendung jejala aqidah yang meruncing pada masyarakat sekarang? Ini kerana masyarakat kita sekarang ini banyak yang tak belajar sifat 20. Kita tengok masalah wahabi ini tak reti bab tauhid ini, sifat 20 tak pandai.

Memang ilmu tauhid ini luas akan tetapi bab ketuhanan ini adalah satu bab yang penting dalam agama. Kalau tak ngaji sifat 20 atau tak reti ilmu tauhid ianya telah membuka pintu untuk menjadi kufur tanpa disedari.

Tak percaya kita tengok dalam wahabi. Golongan ini iktikad Tuhan itu bertempat. Mungkin ada yang bila belajar boleh faham tapi bila balik terus lupa. Ini kerana masalah hati.

Hari ini kita ngaji tapi belum tentu lagi kita boleh beramal. Nak beramal ini agak-agaknya apa senjata dia kita nak beramal? Ilmu macam-macam kita dah ada dah, dah tahu dah, dah khatam bermacam-macam kitab tapi masalah kita sekarang ini kenapa kita masih lagi berat dan susah nak beramal? Jawapannya untuk beramal ini perlulah adanya kebersihan hati.

Suatu hari Para Sahabat datang berjumpa Rasulullah ﷺ dan berkata "Ya Rasulullah kami ketika di hadapan mu Ya Rasulullah kami faham sangat apa yang engkau kata tapi bila kami balik rumah kami terlupa apa yang engkau kata." Maka Rasulullah ﷺ mengatakan "Itu namanya hati."

Sebab itulah hati ini perlu dorongan tak boleh duduk sorang-sorang. Tak nama hati itu sebagai hati melainkan berbolak balik. Hati kita ini berbolak balik tak menentu sebab itu yang tak faham itu sebenarnya bukan tak faham tapi masalah hati.

Kalau nak faham perlulah bersihkan hati. Hati itu yang paling penting kerana dalam hati itulah adanya roh. Dalam hati itulah adanya nafsu dan dalam hati itulah adanya nyawa.

[USTAZ AZAHAR HASHIM AL-HADRAMI HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment