Pages

Thursday 5 October 2017

TERUSKAN AMALMU, PERBAIKI NIATMU LAGI

Disebutkan Allah  سبحانه  وتعالى sangat suka kepada seseorang itu bila nak buat amal baik. Dia stop dulu. Dia periksa dulu. Kalau ada mendatangkan manfaat baru dia buat tetapi kalau tak ada memberikan manfaat kepada dirinya dan kepada orang lain maka dia tak akan buat.

Takutkan bila kita dengar? Macam-macam syaratnya kan? Jangan kita berhenti buat amal pula. Bukan!!! Bukan!! Apa yang kita buat sekarang teruskan sahaja. Engkau dermalah, bagus dermamu itu. Engkau buat baktilah, bagus baktimu itu. Cuma kita kena betulkan dan bersihkan niat kita sahaja. Kerja engkau bagus, kerja engkau ini baik orang dapat bermacam-macam manfaat daripada bakti engkau tahu tak? Kerja ini bagus, memang bagus cuma engkau betulkan niat sahaja. Tak payah engkau hairan pasal manusia, tak payah pun engkau sebut pasal dunia, tak payah pun engkau sebut pasal apa kecuali pasal Allah Ta'ala sahaja.

Itu sahaja. Selamatlah amal engkau. Tak payah fikir macam-macam apa orang fikir pasal engkau, tak payah engkau kisah pasal makhluk. Apa yang engkau kisah cumalah apa yang Allah Ta'ala akan fikir pasal engkau. Itu sahaja. Teruskan sahaja segala kebaikan yang engkau kerjakan sekarang ini.

Cuma engkau perbaiki, betulkan dan bersihkan niat-niat engkau sahaja. Tiada niat apa-apa pun kecuali semata-mata kerana Allah Ta'ala. Engkau datang masjid, datang majlis ilmu, belajar, mengajar, bantu orang susah, buat perkara-perkara yang mendatangkan manfaat kepada ummat. Semuanya buat kerana Allah Ta'ala.

Sabar ini bila buat sesuatu amalan. Sabar before, during dan after. Sabar sebelum amal adalah engkau kena mujahadah lawan dengan engkau punya malas ini, hawa nafsu engkau ini. Engkau kena sabar nak lawannya. Sabar ketika beramal ini adalah bila engkau melakukan sesuatu amalan maka engkau buatlah sempurna-sempurnanya. Umpamanya engkau sembahyang. Bacalah surah betul-betul, jaga bacaan, jaga tamakninah betul-betul. Dan sabar selepasnya. Jangan engkau riak dan ujub dengan amalan engkau itu.

Engkau belajarlah cuba untuk ikhlaskan semua amalan engkau itu. Jangan engkau berhenti beramal pula sebab engkau rasakan bila engkau buat bakti, buat baik ini engkau takut nanti engkau tak ikhlas pula. Tidak!!! Tidak!!! Bukan macam itu. Engkau nak dapatkan ikhlas ini engkau kena buat amal terus, buat secara istiqamah.

Jangan engkau beramal bila engkau hendak saja, bila engkau tengah semangat nak beramal sahaja tetapi bila engkau mula datang malas terus engkau stop, terus engkau tak nak beramal.

Engkau kena teruskan amal engkau itu sampailah nanti Allah Ta'ala sendiri yang akan datangkan keikhlasan dalam amalan engkau itu sehingga engkau dah tak hairan dah dengan pujian makhluk ke ataupun apa sahaja tetapi yang menjadi keutamaan engkau pada ketika itu hanyalah Allah semata-mata.

SYEIKH ABU ZAKI

No comments:

Post a Comment