Pages

Sunday 29 April 2012

SYIAH.

 Assalamualaikum semua.

Pak Su Khairol ingin menceritakan serba sedikit tentang Syiah ini.... dan juga bagi menjawab mana yg termampu pertanyaan dari Ibn A'iman di komen sebelum ini.....jom sama2 kita menbacanya sebagai tambahan ilmu....


" Demi Tuhan yang memeggang jiwa Muhammad,akan berfirqah umatku sebanyak 73 firqah,yang satu masuk syurga dan yang 72 masuk neraka."
Bertanya para sahabat : " Siapakah firqah yang tidak masuk neraka itu ya Rasulullah ?"
Rasulullah menjawab : " Ahlussunnah Wal Jamaah."
.....HR : Imam Thabrani.

Proses perpecahan ini mengambil tempoh yg berbagai2.Bermula di zaman pemerintahan Sayidina Usman ibnu Affan dimana berlaku ketidak setujuan sebahagian umat islam pada khalifah kerana melantik ahli keluargannya sahaja menjadi pegawai tadbir.

Di zaman Sayidina Ali keadaan menjadi lebih tegang,perselisihan antara beliau dan Sayidina Muawiyah membawa kepada perpecahan umat islam kepada Syiah dan Khawarij.Cuma di waktu itu perpecahan adalah atas dasar politik dan bukannya soal agama.

Terjadinya Syiah Imamiah yg dipegang oleh Ayatollah Khomeini adalah ekoran dari perpecahan lebih 1000 tahun lalu.Sekalipun Syiah Imamiah dikatakan oleh orang adalah sederhana tapi pada dasarnya tetap sama iaitu menolak aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah.Pandangan mereka tentang Al Quran,hadis,para sahabat,Ahlul Bait dan tentang Sayidina Ali dan keturunannya jauh berbeza dan menyimpang dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah.......


FACEBOOK

Pak Su Khairol Perbezaan ini bukan sahaja dalam soal furu' ( cabang ) tetapi adalah juga dalam soal aqidah.Syiah Imamiah mengubah susunan dan bilangan ayat Al-Quran...


Pak Su Khairol Menolak sebahagian besar hadis,mengkufur dan melaknat sebahagian besar dari para sahabat dan seterusnya berbohong tentang Sayidina Ali.Juga menyelewengkan penggunaan takiyah serta menghalalkan nikah mut'ah......


Pak Su Khairol hihihihi nak buat air kopi jap..........


Pak Su Khairol Sebenarnya kesederhanaan Syiah Imamiah pegangan Khomeini dibandingkan dengan firqah ( golongan ) lain bukanlah kerana mendekati Ahli Sunnah Wal Jamaah tetapi hanyalah kerana tidak mentuhankan Sayidina Ali atau menabikannya. Selain itu syiah ini masih melampau dan adalah terkeluar dari aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Yang agak dekat dengan ASWJ adalah Syiah Zaidiah.


Pak Su Khairol Dan apabila aqidah sudah salah,maka kejayaan menumbangkan Shah Iran bukanlah sesuatu yang istimewa dalam Islam. Dan tentu kita tidak sampai menyerah jiwa raga untuk menukarkan aqidah kepada syiah............


Pak Su Khairol Terjadi perbezaan yang besar dalam banyak perkara :

1. Syiah Imamiah menokok tambah Al-Quran yang asal Jumhurul Muslimin hingga bilangan ayat dan susunannya berubah sama sekali. Ayat Al Quran sebenarnya ada 6666 ayat...tetapi telah ditambah keseluruhannya menjadi 17000 ayat. mereka mentakwil ayat Quran dengan cara mereka sendiri dengan mengubah pengertian sebenar kepada tujuan kepimpinan yang mereka ungkit2 kan ( yang layak memimpin ialah Sayidina Ali dan para imam mereka,bukannya Sayidina Abu Bakar,Umar dan Usman )..........


Pak Su Khairol ?2. Menolak banyak hadis sahih yang kebanyakannya diriwayatkan oleh sebahagian sahabat2 besar. Tetapi mereka memasukkan kata2 imam2 mereka sebagai hadis.Sebab itu mereka ada kitab hadis mereka sendiri ....kalau tak silap Pak Su Khairol nama kitab itu adalah Usulul Kafi.....dan mengandungi 16000 hadis berbanding kitab hadis Bukhari yg mengandungi +- 6000 hadis sahih.


Pak Su Khairol ?3. Menganggap imam mereka MAASUM. dan ucapan dan perbuatan mereka dikatakan hadis.

4. Imam mereka lebih mulia daripada para malaikat,Rasul dan para nabi.

5. Para imam mereka juga dikatakan mendapay wahyu.

6. Menganggap 3 orang Khalifah Rashidin sebelun Sayidina Ali itu fasik dan zalim bahkan kafir....dan ada juga sebahagian dari kitab mereka mengkafirkan serta melaknat sahabat besar,kecuali beberapa sahabat sahaja.


Pak Su Khairol ?7. Menganggap isteri2 Rasulullah terutama Sayidina Aisyah,Habsah dan Zainab bukan Ahlul Bait malah dikafir serta dilaknatnya.

8. Menganggap ASWJ musuh mereka seperti orang kafir.

9. Menganggap dizaman ini tidak ada imam,maka yang layak memerintah hanya ulama syiah. selain syiah adalah tidak layak..mereka berkata kalau berada dibawah pimpinan ulama ASWJ tidak layak dan tidak wajib diikuti dan turut berjuang bersama.kerana mereka menganggap kepimpinan ASWJ tidak sah...........


Pak Su Khairol sebenarnya banyak lagi....tetapi rasa Pak Su Khairolsudah memadai bagi kita untuk menilai dari sudut aqidah mereka ...benar atau terpesong jauh.........dan apa yg paksu dapat ini adalah dari perkongsian seorang sahabat paksu yang juga merupakan seorang ust , dimana beliau dulu pernah belajar di Pakistan selama 10 thn dan pernah mengikuti sendiri pengalaman bersama2 dengan puak2 syiah ini.......... paksu harap dengan penjelasan serba sedikit ini dapat memuaskan sahabat kita Ibn A'iman........sekian.


Mimi Marina Jaafar Terima kasih Pak Su Khairol....mlm ni sempat baca.. :)


Pak Su Khairol sama2 kasih Mak yang Mimi Marina Jaafar.....


Mimi Marina Jaafar Kitab2 yg di sebut tadi masih ada dicetak 

Pak Su Khairol itu Pak Su Khairol tak pasti mimi....sebenarnya banyak kitab mereka...yg paksu ingat sahabat paksu beritahu :

1.Usulul Kahfi
2.Al Hukumatul Islamiah
3.Al Hayah 1 & 2...............dan ada beberapa lagi kitab2 mereka..paksu tak ingat

Mimi Marina Jaafar ?Pak Su Khairol dah baca link ni....? Nanti ceritakan semula ya/ ringkaskan...sebab Mimi dah baca....pening...

http://amininoorm.wordpress.com/2012/02/09/10-jurus-penangkal-kesesatan-syiah/

Sifu  Abi mencelah...sekadar nya ajer.


Sifu  kita lihat perbedaan antara pegangan ahlussunah dengan syiah:

Rukun Iman mereka berbeda dengan rukun Iman kita, rukun Islamnya juga berbeda, begitu pula kitab-kitab hadistnya juga berbeda, bahkan sesuai pengakuan sebagian besar ulama-ulama Syiah, bahwa Al-Qur'an mereka juga berbeda dengan Al-Qur'an kita (Ahlussunnah).

Apabila ada dari ulama mereka yang pura-pura (taqiyah) mengatakan bahwa Al-Qur'annya sama, maka dalam menafsirkan ayat-ayatnya sangat berbeda dan berlainan.

Sehingga tepatlah apabila ulama-ulama Ahlussunnah Waljamaah mengatakan : Bahwa Syiah Imamiyah Itsna Asyariyah (Ja’fariyah) adalah satu agama tersendiri.
Semalam pada pukul 9.49 pagi · Suka ·  3

Sifu  Sebagian dari perbedaan antara aqidah Ahlussunnah Waljamaah dengan aqidah Syiah Imamiyah Itsna Asyariyah (Ja’fariyah).
1. Ahlussunnah : Rukun Islam kita ada 5 (lima)
a) Syahadatain
b) As-Sholah
c) As-Shoum
d) Az-Zakah
e) Al-Haj


Sifu  Syiah : Rukun Islam Syiah juga ada 5 (lima) tapi berbeda:
a) As-Sholah
b) As-Shoum
c) Az-Zakah
d) Al-Haj
e) Al wilayah


Sifu 2. Ahlussunnah : Rukun Iman ada 6 (enam) :
a) Iman kepada Allah
b) Iman kepada Malaikat-malaikat Nya
c) Iman kepada Kitab-kitab Nya
d) Iman kepada Rasul Nya
e) Iman kepada Yaumil Akhir / hari kiamat
f) Iman kepada Qadar, baik-buruknya dari Allah.

Syiah : Rukun Iman Syiah ada 5 (lima)
a) At-Tauhid
b) An Nubuwwah
c) Al Imamah
d) Al Adlu
e) Al Ma’ad


Sifu 3. Ahlussunnah : Dua kalimat syahadat

Syiah : Tiga kalimat syahadat, disamping Asyhadu an Laailaha illallah, wa asyhadu anna Muhammadan Rasulullah, masih ditambah dengan menyebut dua belas imam-imam mereka.


Sifu 4. Ahlussunnah : Percaya kepada imam-imam tidak termasuk rukun iman. Adapun jumlah imam-imam Ahlussunnah tidak terbatas. Selalu timbul imam-imam, sampai hari kiamat.

Karenanya membatasi imam-imam hanya dua belas (12) atau jumlah tertentu, tidak dibenarkan.

Syiah : Percaya kepada dua belas imam-imam mereka, termasuk rukun iman. Karenanya orang-orang yang tidak beriman kepada dua belas imam-imam mereka (seperti orang-orang Sunni), maka menurut ajaran Syiah dianggap kafir dan akan masuk neraka.


Sifu 5. Ahlussunnah : Khulafaurrosyidin yang diakui (sah) adalah :
a) Abu Bakar
b) Umar
c) Utsman
d) Ali Radhiallahu anhum
Syiah : Ketiga Khalifah (Abu Bakar, Umar, Utsman) tidak diakui oleh Syiah. Karena dianggap telah merampas kekhalifahan Ali bin Abi Thalib (padahal Imam Ali sendiri membai'at dan mengakui kekhalifahan mereka).


Sifu 6. Ahlussunnah : Khalifah (Imam) adalah manusia biasa, yang tidak mempunyai sifat Ma’shum.

Berarti mereka dapat berbuat salah/ dosa/ lupa. Karena sifat Ma’shum, hanya dimiliki oleh para Nabi.

Syiah : Para imam yang jumlahnya dua belas tersebut mempunyai sifat Ma'’hum, seperti para Nabi.


Sifu 7. Ahlussunnah : Dilarang mencaci-maki para sahabat.

Syiah : Mencaci-maki para sahabat tidak apa-apa bahkan Syiah berkeyakinan, bahwa para sahabat setelah Rasulullah SAW wafat, mereka menjadi murtad dan tinggal beberapa orang saja. Alasannya karena para sahabat membai'at Sayyidina Abu Bakar sebagai Khalifah.


Arbakyah Hassan Terima kasih Abi...sudah terang lagi bersuluh


Sifu 8. Ahlussunnah : Siti Aisyah istri Rasulullah sangat dihormati dan dicintai. Beliau adalah Ummul Mu’minin.

Syiah : Siti Aisyah dicaci-maki, difitnah, bahkan dikafirkan.


Sifu 9. Ahlussunnah : Kitab-kitab hadits yang dipakai sandaran dan rujukan Ahlussunnah adalah Kutubussittah :
a) Bukhari
b) Muslim
c) Abu Daud
d) Turmudzi
e) Ibnu Majah
f) An Nasa’i

(kitab-kitab tersebut beredar dimana-mana dan dibaca oleh kaum Muslimin sedunia).
Syiah : Kitab-kitab Syiah ada empat :
a) Al Kaafi
b) Al Istibshor
c) Man Laa Yah Dhuruhu Al Faqih
d) Att Tahdziib
(Kitab-kitab tersebut tidak beredar, sebab kebohongannya takut diketahui oleh pengikut-pengikut Syiah).

Sifu 10. Ahlussunnah : Al-Qur'an tetap terpelihara ( asli )

Syiah : Al-Qur'an yang ada sekarang ini menurut pengakuan ulama Syiah tidak asli. Sudah dirubah oleh para sahabat (dikurangi dan ditambah).

Sifu 11. Ahlussunnah : Surga diperuntukkan bagi orang-orang yang taat kepada Allah dan Rasul Nya.
Neraka diperuntukkan bagi orang-orang yang tidak taat kepada Allah dan Rasul Nya.

Syiah : Surga diperuntukkan bagi orang-orang yang cinta kepada Imam Ali, walaupun orang tersebut tidak taat kepada Rasulullah.
Neraka diperuntukkan bagi orang-orang yang memusuhi Imam Ali, walaupun orang tersebut taat kepada Rasulullah.


Sifu 12. Ahlussunnah : Aqidah Raj’Ah tidak ada dalam ajaran Ahlussunnah. Raj’ah adalah besok diakhir zaman sebelum kiamat, manusia akan hidup kembali. Dimana saat itu Ahlul Bait akan balas dendam kepada musuh-musuhnya.

Syiah : Raj’ah adalah salah satu aqidah Syiah. Dimana diceritakan : bahwa nanti diakhir zaman, Imam Mahdi akan keluar dari persembunyiannya. Kemudian dia pergi ke Madinah untuk membangunkan Rasulullah, Imam Ali, Siti Fatimah serta Ahlul Bait yang lain.

Setelah mereka semuanya bai'at kepadanya, diapun selanjutnya membangunkan Abu Bakar, Umar, Aisyah. Kemudian ketiga orang tersebut disiksa dan disalib, sampai mati seterusnya diulang-ulang sampai ribuan kali. Sebagai balasan atas perbuatan jahat mereka kepada Ahlul Bait.

Keterangan : Orang Syiah mempunyai Imam Mahdi sendiri. Berlainan dengan Imam Mahdinya Ahlussunnah, yang akan membawa keadilan dan kedamaian.


Pak Su Khairol cukup lengkap abi.........terimas kasih.......untung PQ kerana adanya abi Sifu ????


Sifu 13. Ahlussunnah : Mut’ah (kawin kontrak), sama dengan perbuatan zina dan hukumnya haram.

Syiah : Mut’ah sangat dianjurkan dan hukumnya halal. Halalnya Mut’ah ini dipakai oleh golongan Syiah untuk mempengaruhi para pemuda agar masuk Syiah. Padahal haramnya Mut’ah juga berlaku di zaman Khalifah Ali bin Abi Thalib.

Sifu 14. Ahlussunnah : Khamer/ arak tidak suci.

Syiah : Khamer/ arak suci.

Sifu 15. Ahlussunnah : Air yang telah dipakai istinja’ (cebok) dianggap tidak suci.

Syiah : Air yang telah dipakai istinja’ (cebok) dianggap suci dan mensucikan.

Sifu 16. Ahlussunnah : Diwaktu shalat meletakkan tangan kanan diatas tangan kiri hukumnya sunnah.

Syiah : Diwaktu shalat meletakkan tangan kanan diatas tangan kiri membatalkan shalat.

Sifu 17. Ahlussunnah : Mengucapkan Amin diakhir surat Al-Fatihah dalam shalat adalah sunnah.

Syiah : Mengucapkan Amin diakhir surat Al-Fatihah dalam shalat dianggap tidak sah/ batal shalatnya.

(Jadi shalatnya Muslimin di seluruh dunia dianggap tidak sah, karena mengucapkan Amin dalam shalatnya).

Sifu 18. Ahlussunnah : Shalat jama’ diperbolehkan bagi orang yang bepergian dan bagi orang yang mempunyai udzur syar’i.

Syiah : Shalat jama’ diperbolehkan walaupun tanpa alasan apapun.


10 Jurus Penangkal Kesesatan Syi’ah Level Awam hingga Ulama....... itu maksudnya 10 perkara untuk kita mematahkan bahas alhi syiah dari perkara asas ( orang awam ) hinggalah kepada para ulama.

"Kalau Anda berbicara dengan orang Syi’ah, atau ingin mengajak orang Syi’ah bertaubat dari kesesatan, atau diajak berdebat oleh orang Syi’ah, atau Anda mulai dipengaruhi dai-dai Syi’ah; coba kemukakan 10 logika dasar di bawah ini. Tentu saja, kemukakan satu per satu. Insya Allah, kaum Syi’ah akan kesulitan menjawab logika-logika ini, sehingga kemudian kita bisa membuktikan, bahwa ajaran mereka sesat dan tidak boleh diikuti.".........
Semalam pada pukul 10.51 pagi · Suka ·  1

Sifu 19. Ahlussunnah : Shalat Dhuha disunnahkan.

Syiah : Shalat Dhuha tidak dibenarkan.

(padahal semua Auliya’ dan salihin melakukan shalat Dhuha).

Sifu Semoga Allah selalu melindungi kita dari penyesatan orang-orang Syiah dan aqidahnya. Amin.

Mimi Marina Jaafar Ermm...nk ngulangkaji semula kenyataan Sifu di atas....dh terlajak ...leka study yg lain td...

Mimi Marina Jaafar Bermanafaat sungguh ilmu ni Sifu ???? , bagaimana pula kita nak menyampaikannya di sekolah Ulul Albab...? banyak harus di salain semula.

Mimi Marina Jaafar Pos Pak Su Khairol ni memang afdhal diketengahkan sebab ramai yang tidak menyedari perbezaan puak Syiah....

No comments:

Post a Comment